Feyenoord struikelt over eigen haast

ROTTERDAM, 20 NOV. De trainer vergeleek het spel van Feyenoord met een haastige automobilist. Volgens Arie Haan ging het gaspedaal alle kanten op, maar vergaten zijn spelers af en toe op de rem te trappen. In volle vaart gingen de Feyenoorders ten aanval tegen Go Ahead Eagles, zonder dat het lelijke eendje van de eredivisie daadwerkelijk werd voorbijgereden. De Deventenaren behaalden gisteren een verdienstelijke gelijkspel (2-2) in de Kuip.

Na afloop gaf Haan een hoorcollege over het gebrekkige positiespel. De omschakeling van de aanval naar de verdediging liet te wensen over. De Feyenoorders gaven elkaar te weinig rugdekking. Er werd te weinig bewogen door de spelers die niet in balbezit waren. En zo kon hij nog wel een paar tekortkomingen opnoemen. Maar echt ongerust maakt de doorgaans succesvolle coach zich niet. “Ik ben net vier weken bezig. Ik heb bij elke club het elftal in beweging gekregen. Waarom zou me dat bij Feyenoord niet lukken?”

Ondanks het zeer matige spel en de grote achterstand op Ajax en PSV gelooft Haan in een betere toekomst bij Feyenoord. Hij heeft vertrouwen in zijn omvangrijke selectie. Drieëntwintig spelers knokken om elf plaatsen. Maar hoeveel spelers heeft hij daadwerkelijk nodig om een goed voetballend geheel te vormen? Behalve Koeman en de Zweed Larsson zijn ze vooralsnog allemaal inwisselbaar.

Wat maakt het uit of de Rotterdamse Ghanees Boateng plaats moet maken voor de Rotterdamse Tukker Zwijnenberg? Wat zijn de tekortkomingen van de gepasseerde Witschge ten opzichte van zijn Russische vervanger Kloejev?

Haan had nog meer omzettingen bedacht. Zo mocht linksbuiten Blinker met zijn zeer matige rechterbeen in de tweede helft aan de rechterkant spelen. “Dat was een noodoplossing”, refereerde de coach aan het overschot aan buitenlanders. Doordat de 'voetbal-Nederlander' Larsson geblesseerd uitviel en de Australiër Vidmar in het veld kwam, was Haan gedwongen een buitenlander op te offeren. Daarom maakte de Pool Iwan plaats voor Van Bronckhorst, de enige Feyenoorder op wie de jeugdopleiding trots kan zijn.

De sierlijke Giovanni van Bronckhorst is het volgende slachtoffer van Feyenoords revival, zoals de stadionspeaker gisteren uitsprak. Gekneed in eigen kweek, een gave techniek maar voorlopig niet goed genoeg voor het basiselftal. Van Bronckhorst (20) heeft een paar jaar moeten wachten op een vaste plek en kreeg aan het begin van dit seizoen het vertrouwen van Haans voorganger Wim van Hanegem. Sinds de trainerswisseling begint hij weer van voren af aan. “Op de training zal ik moeten laten zien dat ik beter ben dan de anderen. Misschien maakt deze ontwikkeling me nog wel sterker”, voegde hij er weinig overtuigend aan toe.

Op de training moeten alle spelers zich waarmaken. Afgelopen week was de van een blessure herstellende Taument het slachtoffer van de dadendrang in de Feyenoord-selectie. Zijn rentree werd weer enige tijd uitgesteld, waardoor Haan het geplande 4-4-3-systeem niet goed kon uitvoeren.

Ajax dankt zijn succes voor een belangrijk deel aan de uitstekende buitenspelers. Bij Feyenoord blijft het behelpen met de wisselvallige dribbelaar Blinker, de kwetsbare Taument en de 'valse' rechtsbuiten Iwan. De fletse Pool is ten tijde van Van Hanegem voor veel miljoenen overgenomen van Roda JC. Hij zou goed renderen in een 4-4-2-systeem. Onder Haan lijkt hij bestemd voor de reservebank.Tegen Go Ahead Eagles speelde Iwan even onopvallend als zijn ploeggenoten, die volgens Haan nog veel moeten oefenen op vaste patronen. “De jongens moeten meer rust krijgen in hun spel. Het is nog veel te gehaast. Dat heeft met vertrouwen te maken en dat kost enige tijd.”

Haan zelf was vooral in tactisch opzicht een uitstekende voetballer. Hij doorzag het voetbal, net als Van Hanegem het spel aardig in de smiezen had. De laatste slaagde er niet in het dolende elftal in het gareel te krijgen. Zijn zelfbewuste opvolger heeft meer vertrouwen. “Maar je moet wel kunnen rijden, voordat je op de Autobahn gaat”, vertelde de in Duitsland woonachtige Haan. Hij ontkent de stelling dat Feyenoord weinig meer is dan een aardige 'middenklasser' met een krachtige motor en weinig comfort.