'Bodem in sanering Fokker is bereikt'

ROTTERDAM, 20 NOV. Bij Fokker blijven volgens de Industriebond FNV de komende jaren interne aanpassingen nodig. Grootscheepse reorganisaties en gedwongen ontslagen zijn echter uit den boze. “Wat dat betreft, is voor ons de bodem bereikt”, aldus FNV-bestuurder R. van den Bergh in het TROS-radioprogramma Kamerbreed. “Het gaat ons eerder om aanscherpingen van de bestaande bezetting en het produktieproces.”

Een exacte invulling van de “aanscherpingen” gaf Van den Bergh niet. Mede door toeleveranciers striktere (prijs)regels op te leggen, heeft Fokker de zaak volgens hem aardig op orde. Naast een komende reorganisatie van de top en op de afdeling engineering zullen echter kleine ingrepen nodig blijven.

Bij Fokker gingen de afgelopen jaren duizenden banen verloren. Dit jaar kwam daar nog eens het verlies van 1700 arbeidsplaatsen bovenop. Na uitvoering van deze laatste reorganisatie zullen bij de vliegtuigbouwer nog zevenduizend mensen werken.

In een paginagrote advertentie in landelijke dagbladen wilde Fokker vrijdag “onbegrip” over mogelijke overheidssteun aan het bedrijf wegnemen en “cliché's” rondom de penibele financiële situatie uit de weg ruimen. Volgens Fokker zijn er nog steeds kansen voor het bedrijf.

Na recordverliezen kampt de onderneming echter met een zo goed als negatief eigen vermogen. Zonder steun van de Duitse meerderheidsaandeelhouder Dasa en/of de overheid gaat de vliegtuigbouwer failliet. In zijn wekelijkse persconferentie zei premier Kok afgelopen vrijdag dat over anderhalve week duidelijkheid valt te verwachten over mogelijke staatssteun. Namens de overheid onderhandelt oud-topman F. Maljers van Unilever met DASA over een steunoperatie. Fokker heeft op korte termijn 2,3 miljard nodig.

PvdA-Kamerlid W. van Gelder zei in het radioprogramma dat Fokker meer garanties moet geven over de toekomst op middellange termijn. “We willen wel weten wat er gaat gebeuren in de komende vijf tot tien jaar.” Fokker is voor de PvdA'er van belang als leverancier van hoogtechnologische kennis. “Dat is een belangrijke extra. Dergelijke extra's moeten er voor bedrijven ook zijn. Het kan niet zo zijn dat de overheid automatisch in een onderneming investeert, zonder dat daar iets tegenover staat.”

Volgens zowel Van Gelder als Van den Bergh komt het erop aan dat de overheid Fokker helpt om “tijd te kopen” in de onderhandelingen met het Franse Aérospatiale en British Aerospace over de gezamenlijke opzet van de produktie van Europese vliegtuigen voor de middellange afstand. Van den Bergh: “Als Fokker afvalt, vinden de andere mogelijke partners dat prachtig. Weer een partij minder. Daar moeten we voor waken.”