Tabaksreclame

Complimenten voor de pagina over tabaksgebruik (NRC Handelsblad, 10 november). Jammer alleen dat de redactie in de val liep, door het Europese voorstel over tabaksreclame te betitelen als “een algeheel verbod op tabaksreclame”. Dat is onjuist.

Het Europese voorstel houdt in dat tabaksreclame wordt teruggedrongen naar de verkoopplekken. Daar vindt al veel reclame plaats en door innovatie kan die nog aanzienlijk worden uitgebreid. Het Europese voorstel betekent dus niet zo zeer een vermindering van reclame maar veel meer een verplaatsing ervan.

De bedoeling is dat tabaksreclame niet meer direct kan worden gericht op niet-rokers (met name jongeren!) en dat zojuist gestopten, die nog worstelen met een ernstige verslaving, niet voortdurend worden blootgesteld aan pogingen om hen weer tot gebruik te brengen.

Voor de reclamebedrijfstak hoeft het Europese voorstel geen schade op te leveren, het betekent juist een nieuwe uitdaging. En de tabaksindustrie blijft volledig in staat met de afnemers te communiceren.