Nieuws scoort het hoogst op elektronische snelweg

ROTTERDAM, 18 NOV. Geslacht of opleiding heeft geen invloed op de interesse voor diensten op de elektronische snelweg. Dit blijkt uit een nog niet gepubliceerd onderzoek van NSS/ Marktonderzoek en consultantsbureau Coopers & Lybrand. Op basis van Amerikaanse onderzoeken is altijd aangenomen dat de ontwikkelingen op de elektronische snelweg vooral zijn weggelegd voor mannen uit de hogere sociale klassen.

“De situatie in Nederland is onvergelijkbaar”, zegt G. Baars van Coopers & Lybrand. Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse consument vooral interesse heeft voor informatieve diensten op de elektronische snelweg. Nieuws en informatie scoren op een tienpunts-schaal een gemiddelde waardering van 7,6, terwijl videospelletjes en loterijen gemiddeld 3,5 scoren. “We zijn een nieuwsgierig volkje”, zegt Baars, “dus is het logisch dat we meer zijn geïnteresseerd in informatieve diensten dan in amusement.”

Het onderzoek werd gehouden onder een representatieve steekproef van 1.200 consumenten. De deelnemers moesten een uitgebreide vragenlijst beantwoorden en kregen een video te zien van bestaande en mogelijke diensten op de elektronische snelweg. De top-5 van diensten waarvan de consument gebruik zou willen maken is in volgorde van belangrijkheid: opvragen en bekijken van informatie, elektronische bedrijfsgidsen, communicatie met vrienden en bedrijven, vergelijkend 'winkelen' en het oproepen van reeds uitgezonden tv-programma's.

Onderzoeker A. de Lange van NSS/Marktonderzoek maakt zich zorgen over het beleid van de Nederlandse overheid en van bedrijven ten aanzien van de nieuwe media. “Een heleboel bedrijven baseren hun beleid op Amerikaans onderzoek. Maar dan gaat men uit van het verkeerde uitgangspunt.” Volgens De Lange is de situatie alleen al onvergelijkbaar omdat Nederland van alle landen in de wereld het hoogste percentage huishoudens heeft dat een computer bezit: 45 procent. Ook minister Wijers van Economische Zaken maakt volgens De Lange de verkeerde afwegingen. “In zijn rapport 'Visie op versnellen' geeft hij te kennen dat entertainment de belangrijkste trekker op de electronische snelweg is. Maar in ons onderzoek scoort dit aspect het laagst.”

Baars van Coopers & Lybrand waarschuwt nog voor het verloren gaan van “een enorme doelgroep”. Met name ouderen hebben drempelvrees, zegt hij. De snelle technische ontwikkeling zal de achterstand alleen maar doen toenemen. “Een groot deel van de post zal bijvoorbeeld in de toekomst via het beeldscherm gaan. Op ons kantoor gaat de meeste post al per e-mail. Ook in het openbare leven zal dat snel de situatie zijn.”

Op termijn zal post via de elektronische snelweg ook goedkoper zijn dan op papier, voorspelt hij. “Dus benadeel je de mensen van 55 jaar en ouder dubbel.” Volgens Baars ligt er voor bedrijven een enorme opportunity om ook deze doelgroep binnen te halen.