Koffietijd

Wie veel geld pompt in een tv-programma wil er ook over meepraten. Procter & Gamble (P&G) trekt zijn reclamespotjes voor produkten als wasmiddelen, gezichtscrèmes en shampoo terug uit een aantal van de meest populaire Amerikaanse tv-babbelprogramma's, zo werd deze week bekend. Een van de slachtoffers is de ook in Nederland uitgezonden talkshow Geraldo met 'uw gastheer' Geraldo Rivera. P&G had de afgelopen maanden tevergeefs getracht de betrokken producenten te overtuigen dat ze minder seks, scheldpartijen en geweld in hun praatprogramma's moeten verwerken. Eerder dit jaar trok Unilever in de VS ook al reclame terug uit twee niet met name genoemde praatprogramma's, overigens onder druk van een pressiegroep voor behoud van 'familiewaarden'. De betrokken babbelprogramma's zagen daardor hun inkomsten met miljoenen dollars slinken.

Amerikaanse toestanden? In Nederland wordt het spel nog niet zo hard gespeeld. Maar ook hier boort de commerciële televisie steeds vaker geldbronnen aan door tv-programma's te laten 'adopteren' door bedrijven. Zo bezit Unilever de tv-rechten van het RTL-programma Rad van Fortuin met Hans van der Togt. De multinational is een belangrijke financier van een andere RTL-show, het populaire Koffietijd met de immer blakende Hans van Willigenburg. Unilever bepaalt de samenstelling van de reclameblokken waarin ijsjes, verzorgende crèmes en wasmiddelen domineren, maar praat ook mee over de formule. In de uitzending zelf wordt zo nu en dan op subtiel reclame gemaakt voor Unilever-produkten.

Van Willigenburg weet waar de grenzen liggen. Een handgemeen tussen een overspelige man en twee rivaliserende minnaressen past niet bij het huiselijke imago dat Unilever zijn merkprodukten graag meegeeft.