Beleggers: Nutricia heeft vitaal nieuws veel te laat gemeld

ROTTERDAM, 17 NOV. Het voedingsbedrijf Nutricia had beleggers eerder moeten melden dat zijn Britse grootaandeelhouder Unigate zijn belang van 29 procent wilde verkopen. Volgens een grote belegger in aandelen Nutricia, directeur C. Molenaar van het Delta Lloyd Investment Fund, waren de verkoopplannen van Unigate “absoluut vitale informatie die gegeven had moeten worden”. Afgelopen woensdag meldden Unigate en Nutricia dat de Britten hun 29 procent belang in Nutricia zullen verkopen. Financieel directeur E. van Veen van Nutricia was tien dagen eerder, op zondagavond 5 november, al op de hoogte gesteld van de plannen van Unigate. Zowel de effectenbeurs als de Optiebeurs hebben inmiddels een onderzoek ingesteld naar mogelijke beurshandel met voorkennis.

“Het was veel beter geweest als Nutricia dat nieuws eerder had gemeld”, vindt directeur drs. P. de Vries van de belangenvereniging van beleggers VEB. Ook advocaat mr. G. Hooft Graafland, die vorig jaar een spraakmakend proces won tegen ABN Amro over de informatieplicht van banken en bedrijven, zegt dat Nutricia beleggers op de hoogte had moeten stellen.

Van Veen noemt de aankondiging van Unigate op 5 november “een voornemen van een voornemen”. Dat was toen nog geen feit. Van Veen vindt het vervelend dat de aandelenverkoop door Unigate zo snel volgt op de plaatsing van een obligatielening van Nutricia die in aandelen kan worden omgewisseld. Unigate kan nu meeliften achterop de bagagedrager van Nutricia. “Zij hebben een free ticket”, zegt Van Veen.

Op 1 november verkocht Nutricia via bemiddeling van ABN Amro voor een bedrag van 300 miljoen van deze obligaties. Deze obligaties waren zo populair bij beleggers, dat ABN Amro op 7 november meldde dat nog eens voor 50 miljoen obligaties waren verkocht. Deze obligaties waren op 1 november al toegewezen aan beleggers, zo zegt een woordvoerder van Nutricia.

Molenaar van het Delta Lloyd Investment Fund zegt “een hele rare smaak” in zijn mond te hebben van de gang van zaken. Voor de uitgifte van de obligaties plaatste Nutricia op 19 september al ruim 2,1 miljoen nieuwe aandelen tegen een prijs van 114 gulden per aandeel bij enkele grote belegger. Met de opbrengst van de verkoop van deze aandelen en obligaties financierde Nutricia de overname van het Duitse bedrijf Milupa.

Volgens De Vries van de VEB is de effectenbeurs altijd heel soepel bij de beoordeling van de koersgevoeligheid van informatie. “De beurs heeft geen behoefte aan dit soort affaires. Met veel tamtam worden onderzoeken aangekondigd, maar de criteria zijn zo licht dat elk bedrijf er doorheen komt.”