Treinverkeer in België lam door spoorstaking

BRUSSSEL, 16 NOV. Grote delen van het Belgische spoorwegverkeer liggen vandaag lam door een 24-urenstaking, uitgeroepen door de christelijke en de socialistische vakbonden. De actie leidde vanochtend tot grote verkeersproblemen op de toegangswegen tot Brussel.

De vakbonden protesteren met de staking tegen ingrijpende saneringsplannen bij de spoorwegmaatschappij NMBS, waarbij de komende tien jaar in totaal zo'n 9.000 arbeidsplaatsen zouden moeten verdwijnen. Ook verzetten de bonden zich tegen een mogelijke loskoppeling van de loonontwikkeling van de prijsindex. Meer in het algemeen luidt de klacht van het spoorwegpersoneel dat de leiding van NMBS de komende jaren teveel wil investeren in de internationale treinverbindingen via de Hoge snelheidstrein (HST), wat ten koste zou gaan aan de dienstverlening in België zelf. De bedoeling van de NMBS is dat fors wordt bezuinigd op het binnenlandse netwerk en dat een groot aantal kleine stations zal worden gesloten.

Eind vorige maand lag het treinverkeer in België ook al nagenoeg stil. Toen ging het om een waarschuwingsstaking waartoe alleen de socialistische bond had opgeroepen. Vandaag wordt gestaakt in onder andere de provincies Oost- en West-Vlaanderen, Luik, Namen en Luxemburg en in het disctrict Leuven. Het plan van de bonden is om volgende week donderdag opnieuw het werk plat te leggen gedurende een etmaal, maar dan in de andere delen van het land. Voor volgende week vrijdag staat het Brusselse gewest op de stakingsagenda.

Deze vorm van estafette-staking zet inmiddels kwaad bloed bij bestuursvoorzitter Etienne Schouppe van de NMBS. In een gesprek met De Morgen dreigt Schouppe dreigt een rechtstreeks referendum te houden onder het personeel over de toekomstplannen van de NMBS, indien de vakbonden niet ingaan op zijn uitnodiging tot het voeren van verzoeningsgesprekken. Via zo'n referendum zouden de bonden dan buitenspel worden gezet, iets wat al eens gebeurde bij Air France.

Volgens Schouppe komt tactiek die de bonden thans volgen, erop neer dat ze relatief weinig geld kwijt zijn aan stakingsuitkeringen, maar wel steeds zorgen voor maximale hinder voor de reizigers. “Voor mij is dit pure guerilla”, aldus Schouppe.