Minister niet bang voor vastlopen van wegverkeer

DEN HAAG, 16 NOV. Het Nederlandse wegverkeer zal de komende jaren niet vastlopen in files. Minister Jorritsma (verkeer en waterstaat) heeft dit vanmorgen voorspeld bij de behandeling van haar begroting in de Tweede Kamer. De minister nam daarmee afstand van de roep van werkgeversorganisaties en een deel van het parlement, gisteren, om een 'noodplan' voor de bestrijding van files.

“Er is niet niks aan de hand, maar waar het nu om gaat is dat we het beleid dat we hebben uitvoeren”, aldus Jorritsma vanmorgen. Een ongeluk op de A20, gistermorgen, waarbij het verkeer rondom Rotterdam volledig vastliep, noemde de minister een “afschuwelijk incident” dat niet representatief is voor de algehele situatie op het rijkswegennet. “Er komt geen verkeersinfarct.”

Het kabinetsbeleid is er op gericht wonen en werken te concentreren. Uit een enquête onder directeuren van middelgrote en grote bedrijven in de Randstad waarvan de uitkomsten gisteren bekend zijn gemaakt, blijkt echter dat bedrijven dit overheidsbeleid niet steunen. Ondanks alle geklaag over files geeft 43 procent van de directeuren de voorkeur aan bedrijfsvestiging langs de snelweg, terwijl slechts acht procent liefst in de buurt van een station zit.

Volgens Jorritsma is er de afgelopen jaren “heel veel gedaan” aan de problemen met het wegverkeer. Daarbij verwees ze naar het 'vervoersmanagement' door bedrijven, de investeringen in het spoorwegnet en het schoner maken van auto's. “Er zijn ook maatregelen niet uitgevoerd, maar dat hebben we dan ook zelf gewild”, aldus de minister. Als voorbeeld daarvan noemde ze de invoering van het spitsvignet.

Volgens de oorspronkelijke plannen van het ministerie had dat er nu moeten zijn. In plaats daarvan komt er rekeningrijden, een vorm van elektronische tolheffing, die echter niet eerder dan in 2001 wordt ingevoerd.

Ondanks dit soort tegenslagen zal het ministerie doorgaan op de ingeslagen weg, waarbij, aldus Jorritsma, na het jaar 2000 zelfs financiële problemen kunnen ontstaan, “vooral met alles wat er nu op ons afkomt aan nieuwe wensen”. Voor het CDA-plan om extra rijstroken aan te leggen langs de wegen die het westen verbinden met het achterliggende land, voelt de minister weinig. “Dat is te ongenuanceerd.”

Voor de langere termijn heeft het ministerie zijn kaarten behalve op rekeningrijden op 'RandstadRail' gezet, een systeem waarin lichte, metro-achtige treinen de forenzen naar hun werk in de grote steden brengen. “Er komt een fantastisch openbaar-vervoernet in de Randstad”, zei Jorritsma. Een meerderheid in de Tweede Kamer zei niet te begrijpen hoe dat strookt met een bezuiniging op het stads- en streekvervoer.

Het debat zou vanmiddag worden afgerond.