'Fusie-overleg tussen Boeing en McDonnell'

ROTTERDAM, 16 NOV. Bestuursleden en financiële vertegenwoordigers van Boeing en McDonnell Douglas hebben in New York oriënterende besprekingen gevoerd over een mogelijke fusie tussen beide lucht- en ruimtevaartgiganten. Dit meldt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal vanochtend in haar Europese editie.

Door de fusie - die analisten liever een 'overname' door Boeing noemen - zou een bedrijf ontstaan dat een waarde heeft van 35 miljard dollar. Bij een fusie tegen de huidige marktwaarde vertegenwoordigt McDonnell Douglas een bedrag van 9,7 miljard dollar en Boeing 25,3 miljard. Analisten vermoeden dat een mogelijke fusie die beide bedrijven nastreven zal worden gefinancierd via een aandelenruil.

De twee fabrikanten behoren zowel op het gebied van commerciële- als militaire vliegtuigen, alsmede als leverancier van wapensystemen, al tot de grootste bedrijven op hun gebied. Op de hoofdkwartieren van Boeing in Seattle en McDonnell Douglas in St. Louis wordt geen enkel commentaar gegeven op de plannen voor een fusie, die een aardverschuiving in de luchtvaartindustrie zou veroorzaken. Met Boeing als marktleider voor vliegtuigen voor de burgerluchtvaart en McDonnell Douglas als belangrijkse leverancier voor militaire toestellen zou een concurrent als Airbus, waar DASA, British Aerospce, Aérospatiale en Casa dezelfde produkten aanbieden, een gevoelige slag worden toegebracht. Maar ook Amerika's grootste wapenfabrikant van dit moment Lockheed Marietta zou er een concurrent van belang bij krijgen.

In Washington rijst derhalve de vraag in hoeverre de Amerikaanse overheid zal instemmen met een fusie tussen Boeing en McDonnell Douglas. Naast het feit dat beide bedrijven bij een dergelijke fusie de regels van de anti-trustwetgeving overtreden, heeft de praktijk uitgewezen dat fusies van deze omvang op termijn altijd gepaard gaan met het verlies van arbeidsplaatsen. Op dit moment hebben Boeing en McDonnell Douglas gezamenlijk 185.000 mensen in dienst.

Na het einde van de koude oorlog zijn er echter alleen al bij Boeing en McDonnell Douglas tienduizenden arbeidsplaatsen in de Amerikaanse wapenindustrie verloren gegaan door het korten van de overheid in het defensiebudget.

Alleen het Pentagon voelt wel voor een fusie tussen beide bedrijven. Uit oogpunt van doelmatigheid, standaardisering van de produkten en het maken van prijsafspraken lijkt het Amerikaanse ministerie van defensie wel garen te spinnen bij een dergelijk mammoet-bedrijf. In de ruimtevaart werkt Boeing aan de ontwikkeling van een nieuw ruimtestation. Op militair gebied levert McDonnell Douglas de 'standaardjagers' voor de Amerikaanse luchtmacht F15 en F18. Lockheed maakt de F16.