Winkeliers fel tegen te ruime openingstijden

ROTTERDAM, 14 NOV. Kleine, zelfstandige winkeliers in het hele land willen morgen door ludieke acties druk uitoefenen op de Tweede Kamer, die zich volgende week uitspreekt over verruiming van de openingstijden.

De branche-organisaties zullen ook bij de behandeling van het wetsvoorstel actie voeren op het Binnenhof.

Een woordvoerder van MKB Nederland, de overkoepelende organisatie van de kleine(re) ondernemingen, zei dat de kleine detaillisten “consumentvriendelijke acties” zullen voeren. De acties zullen onder meer bestaan uit het aanbieden van petities aan gemeentebesturen en uit acties voor het publiek, zoals posters, enquêtes en kortingen voor bepaalde artikelen.

MKB Nederland vertegenwoordigt circa 50.000 detaillisten, zoals kleine buurtsupers, slagers, kappers en schoenmakers. De kleinere winkeliers vinden dat verruiming van de openingstijden van 's morgens acht uur tot acht uur 's avonds mooi genoeg is.

Maar de kleine winkeliers lijken niet sterk te staan in hun verzet tegen ruime openstelling. De vakbonden nemen niet deel aan de 'Nationale Actiedag' van de winkeliers. Een woordvoerder van de FNV Dienstenbond zegt “sympathie” te hebben voor de acties van MKB-Nederland, maar het verstandiger te vinden vast te houden aan een “eigen verantwoordelijkheid”. De dienstenbonden FNV en CNV riepen enkele maanden geleden op tot acties tegen verruiming van openingstijden, omdat de werkgevers de avondtarieven wilden verlagen. Maar de oproep van de bonden vond weinig weerklank onder het winkelpersoneel. De bonden onderhandelen nu per bedrijf over de arbeidsvoorwaarden voor 1996.

Minister Wijers (economsiche zaken) wil de openingstijd van winkels verruimen tot 10 uur 's avonds en ook openstelling op zondag toestaan. De regeringspartijen VVD, D66 en PvdA steunen Wijers wetsvoorstel. De kleine zelfstandige detaillisten vrezen dat ze door de concurrentie gedwongen zullen worden nog langere werkweken te maken dan ze nu al doen, zonder dat dit extra omzet oplevert.

MKB Nederland vindt dat het kabinet te veel tegemoet komt aan de wensen van het grootwinkelbedrijf, dat een sterke lobby heeft gevoerd voor ruimere openingstijden. Bedrijven als supermarktketen Albert Heijn en warenhuis V&D verwachten een toename van de omzet door ruimere openstelling. Ze wijzen op veranderde arbeids- en leefpatronen van de consument, die graag ook 's avonds boodschappen wil doen.

MKB illustreert aan de aan hand van eigen onderzoek dat de Nederlandse consument niet zit te wachten op openstelling tot 10 uur 's avonds. Van de consumenten zou 85 procent het voldoende vinden als de winkels 's avonds tot acht uur open zijn. Eerdere onderzoeken van het Centraal Plan Bureau en de Consumentenbond kwamen echter tot andere conclusies.