UAL ziet af van overneming USAir

CHICAGO, 14 NOV. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United Airlines (UAL) ziet af van een overneming van branchegenoot USAir. UAL-topman Gerald Greenwald heeft verklaard dat er geen overeenkomst mogelijk blijkt te zijn die voldoet aan de wensen van zijn maatschappij.

UAL gaat wel verder met wat het noemt “strategische initiatieven” om zijn streven een mondiale luchtvaartmaatschappij te worden, sneller te bereiken. In de Amerikaanse luchtvaart kunnen zich binnenkort grote verschuivingen voordoen doordat enkele grote ondernemingen hun krachten bundelen. KLM kan daardoor de samenwerking met partner Northwest in het gedrang zien komen.

USAir, waar British Airways en belang van bijna 25 procent in heeft, liet in oktober weten met UAL in overleg te zijn, alsmede met American Airlines. Het moederconcern van de laatstgenoemde maatschappij, AMR, liet weten erbij te blijven dat de beste manier om te groeien “van binnenuit” is.

Er bestaat geen echte belangstelling voor USAir, maar als UAL een bod had uitgebracht, “dan hadden we een eigen bod gedaan of een ander besluit genomen teneinde onze concurrentiepositie te behouden”.

Samenwerken met USAir zullen AA en UAL zeker willen. Het USAir-routenet aan de oostkust vult de andere maatschappijen prachtig aan. Voor United geldt bovendien dat het binnenlands een beter net krijgt. Het probleem is echter dat USAir nog altijd de duurste Amerikaanse maatschappij is met de hoogste kosten per vervoerde passagier. USAir heeft die twijfelachtige positie al jaren en de verwachting was zelfs een bankroet van de maatschappij. Sinds de samenwerking met British Airways (BA), dat twee jaar geleden een belang van bijna 25 procent in het bedrijf nam, gaat het weer langzaam beter. Het tweede kwartaal van dit jaar liet zelfs een winst zien van 112,9 miljoen dollar. Dat was een mijlpaal na vijf achtereenvolgende jaren van verliezen waarin de maatschappijen samen 13 miljard dollar inleverden. USAir vertelde Wall Street onlangs dat het verwacht over geheel 1995 op winst uit te komen.

Luchtvaartanalisten waren niet enthousiast over de fusieplannen, omdat dit volkomen verkeerd getimed zou zijn. De partners zijn volgens de analisten nog veel te zwak om door een samensmeltingsproces te gaan. USAir en UAL hebben twee volkomen verschillende culturen. Daarnaast werkt USAir vanuit vijf verschillende steden die er ook allemaal bij betrokken moeten worden, dan de vier vakbonden waar het personeel bij is aangesloten en dan is er ook nog de schuld op de balans van UAL. (AP)