Tricky floreert in het duister als mysterie

Concert: Tricky. Gehoord: 10/11 Max, Amsterdam. Herhaling: 16/11 Nighttown, Rotterdam.

In het aanbod van Engelse popmuziek van het moment is maar één werkelijk vernieuwende stijl te vinden: de zogenaamde 'Bristol-sound'. Anders dan de populaire gitaarbands - Blur, Oasis, Elastica - die veelal hun nostalgie als inspiratiebron gebruiken, hebben de groepen uit Bristol een tevoren onbekende muzikale vorm ontwikkeld. Massive Attack, Portishead en Tricky bedachten een idioom dat de luisteraar niet direct raakt, maar omzichtig. Hoezeer de groepen onderling ook verschillen, alle maken nummers met een sluimerende spanning. Het zijn door collagetechnieken verkregen soundtracks, met een 'donkere' toon, omfloerst en ingehouden van tempo. De zangstemmen lijken er vaak als een toevallig onderdeel bij te passen - ze volgen onafhankelijk hun melodie en dringen hun emotie niet op.

Zelfs zanger Tricky, die zich in interviews graag krachtig uitspreekt en het voorkomen heeft van een getrainde straatvechter, toont zich tijdens een concert perfect afgemeten, zo bleek in een afgeladen Max - de nieuwe concertzaal van de Amsterdamse Melkweg. Op het vrijwel donkere podium, waarop Tricky, zangeres Martina en de muzikanten nauwelijks nog te lokaliseren waren, floreerde, visueel en muzikaal, het mysterie.

De geconstrueerde kanken van Tricky's debuut-cd Maxinquaye worden live uitgevoerd door een gitarist en een keyboardspeler, die de oorspronkelijke versies van de songs op het podium lijken te 'remixen'. Dub-effecten en onverwacht toegevoegde samples verlevendigen de van zich broeierige nummers.

Door die gelaagde muziek en door het gebruik van de stemmen wordt eenduidigheid in Tricky's muziek vermeden. Martina zingt hoog en sensueel, Tricky zelf heeft een schor geluid. Ze zingen om de beurt of tegelijk, waarbij de een de ander als het ware 'echoot'. Haar klaarheid tegenover zijn doorleefdheid en geeft hier een volmaakte spanning - het als het tegelijkertijd zichtbaar worden van licht en duisternis