Disco-kerkdienst afgelast wegens 'satanische' muziek

Een disco-kerkdienst in de gereformeerde kerk in Berlikum werd na protesten afgelast. De 'satanische' muziek van Judas Priest in een godshuis is op zijn minst 'ongepast', vonden critici. De jongeren moesten het doen met een discussie in plaats van een discodienst.

BERLIKUM, 13 NOV. 'Satanische' popmuziek draaien tijdens een kerkdienst. Mag dat? Om die 'onthutsende' vraagstelling draaide het de dagen voorafgaand aan een disco-kerkdienst in de Gereformeerde Kerk in het Friese Berlikum. Predikant P. Dijkstra wilde een eredienst opzetten rond favoriete muziek van de actieve jongeren in zijn gemeente (900 zielen). Die zou worden beluisterd, waarna een uitleg zou volgen. Niks bijzonders in Berlikum. Daar worden wel vaker hedendaagse thema's behandeld, zoals laatst nog tijdens een dienst over reclamespotjes.

Dijkstra en pastoraal medewerker J. Droogsma hebben het geweten. Ze werden platgebeld door binnen- en buitenlandse media. Om nog maar te zwijgen van de telefoontjes en brieven van geschrokken kerkelijk meelevende gereformeerden uit de rest van het land. Die vroegen de kerkeraad waar ze mee bezig waren. Werd er inderdaad een houseparty in de kerk gehouden? Satanische muziek draaien in een godshuis was op zijn minst ongepast, zo luidden veel reacties.

“Alles draaide om die ene vraag”, schudt Dijkstra zijn hoofd. Want naast muziek van Charly Low Noise en Mental Theo koos één van de jongeren het nummer Breaking the law van de Britse rockgroep Judas Priest. De heavy metal band werd in 1993 voor de rechter gesleept in de Amerikaanse staat Nevada. Twee jongens van 18 en 20 jaar zetten een geweer op hun kin, nadat ze, volgens hun ouders, gehypnotiseerd waren door verborgen, satanische boodschappen in de muziek. De 20-jarige stierf direct, de 18-jarige overleefde zijn wanhoopsdaad, maar bleef ernstig verminkt in zijn gezicht.

Droogsma wist van de rechtszaak, maar, zo stelt hij, “we willen met onze jeugd in gesprek komen. Via hun muziek kun je prachtig aansluiten op het geloof.” De nadruk zou liggen op de tekst, onderstreept hij. Vrijdagavond legt Droogsma op een persconferentie uit dat Judas Priest in het nummer de uitzichtsloosheid schetst van zwarte Amerikaanse jongeren, die vervolgens in het criminele circuit belanden. Tijdens de dienst had hij willen uitleggen dat de toekomst ook hier soms niet al te hoopvol lijkt, maar dat er “vanuit het geloof een toekomst is als je de uitgestoken hand van Jezus grijpt.”

Droogsma, zelf ooit zanger in een gospel-rockband, snapt alle ophef niet. Al jaren verzorgt hij kerkdiensten waar popmuziek wordt gedraaid. Hij gelooft niet in de duivelse invloed van house-muziek. Een meisje kwam bij de voorbereiding van de disco-dienst met Together in wonderland, van de house-formatie Charly Low Noise op de proppen. Droogsma: “Dat ging volgens haar over het beloofde land. Toen het volk Israël de wetten van God overtrad, gingen er dingen mis. Dat past hartstikke goed in een dienst.”

De onverwachte commotie deed de Berlikumer kerkeraad echter besluiten het liturgisch karakter van de bijeenkomst te halen. “Om de rust terug te brengen”, zegt Droogsma. Geen votum en groet, geen rockmuziek, maar een 'meeting', waar dominee en jeugd samen over de teksten zouden spreken. Judas Priest werd helemaal geschrapt. Een jongere duwt Droogsma een vervangend nummer, van Jimi Hendrix, in handen. “Dat kan nooit satanisch zijn, want die is al 20 jaar dood”, grapt de jongen.

P. Scholte van de Werkgroep Naar House, een evangelische groep die tegen het duivels karakter van housemuziek ageert, is vanavond naar Berlikum gekomen om te waarschuwen voor de duistere invloeden van de eentonige ritmiek. Na bezoeken aan houseparty's waar hij bezoekers observeerde is voor hem duidelijk dat er via de beats satanische boodschappen worden verkondigd. “Ik vind het erg kwalijk als die in Gods huis klinken.” Dat hij het zaaltje niet in mag, waar de Friese groepen Rabouter en Second Life (de leden zijn lid van de kerk) spelen, vindt hij des te vreemder. Ook de pers mag niet naar binnen. Twee kerkeraadsleden bewaken de ingang. Soms lopen er wat tieners in en uit. Binnen knipperen de gekleurde lichtjes. De hal en de bar in de kerk stromen vol. Straks discussiëren Droogsma en Dijkstra met de jeugd. Onder andere over Heal the world. Droogsma: “Samen werken aan een betere wereld.”