Winstherstel Unilever op Europese markt

De netto winst van Unilever is over het derde kwartaal met vier procent gestegen tot 1,316 miljard gulden. De winst van Unilever op de verzadigde Europese consumentenmarkt, die in het eerste halfjaar onder druk stond, herstelde zich verder.

Unilever maakte vanmorgen bekend dat de mondiale verkopen in het derde kwartaal met zes procent zijn gestegen tot 22,708 miljard. Het bedrijfsresultaat verbeterde met negen procent tot 2,315 miljard gulden. Rekening houdend met de fluctuaties in wisselkoersen bleef de netto winst in guldens gelijk, maar steeg in ponden met 8 procent en in dollars zelfs met 10 procent. De netto winst - in constante wisselkoersen - van 1,316 miljard gulden was hoger dan analisten hadden verwacht. Op de Amsterdamse effectenbeurs steeg de koers van Unilever, die gisteren sloot op 201,50 gulden, vanmorgen met enkele guldens.In Europa boekte Unilever bij de meeste voedingsmiddelen een hogere winst, mede als gevolg van kostenbesparingen. De resultaten van de ijsbedrijven stegen eveneens in Noord-Europa, maar elders waren zij onveranderd. De produktgroep wasmiddelen boekte een lagere winst bij ongeveer gelijke verkopen. Speciale chemische produkten bleven het goed doen. De bedrijfswinst in Europa, waar Unilever de helft van de omzet boekt, steeg met 6,75 procent tot 1,265 miljard gulden. Daarmee werd het lichte herstel van het tweede kwartaal voortgezet.

Unilever en andere fabrikanten van consumentengoederen hebben op een aantal markten in Europa te maken met een tegenvallende vraag bij consumenten. Die consument laat steeds vaker de duurdere A-merken staan en geeft de voorkeur aan een goedkoper huismerk. Die trend is bij Unilever vooral te signaleren bij produkten op basis van olie en zuivel, zoals margarine. De omzet van Unilever steeg in het derde kwartaal dan ook veel minder sterk dan de winst, met 2,8 procent tot 11,382 miljard gulden.

In Noord-Amerika boekte Unilever in tegenstelling tot Europa bij de wasmiddelen een sterke stijging van de omzet. Ook de meeste voedingsmiddelenbedrijven boekten meer omzet en ook toiletartikelen deden het goed. In deze produktcategorie is ondermeer de unisex parfum cKone van Unilever in de VS een groot succes. Deze parfum voor mannen en vrouwen is inmiddels ook in Europa geïntroduceerd.

Buiten Europa en Noord-Amerika bleven de verkopen toenemen. De winstgroei vertraagde echter als gevolg van moeilijke economische omstandigheden in enkele landen. Unilever bleef goede resultaten boeken in Latijns Amerika en Zuidoost-Azië.