Margriet Smulders

Margriet Smulders en Frank Bezemer: De tuin. Galerie Suzanne Biederberg, O.Z. Voorburgwal 223. T/m 30 nov. Wo t/m za 14-18u. Prijzen 250 tot 3000 gulden.

Het is een geruststellende gedachte dat wij samen met Margriet Smulders (1955) oud mogen worden. Deze Gelderse kunstenares schonk ons al haar geliefde, haar zwangerschappen en haar jonge kinderen. Sprak uit de vroegere series foto's nog wel eens verlangen of onvrede, in de serie Maternité, die nu bij galerie Suzanne Biederberg te zien is, overheerst tevredenheid met de status quo. Het gezin Smulders is compleet: vader, moeder, een dochter en een zoon. Op scherpe, heldere kleurenfoto's kijkt moeder haast triomfantelijk naar de camera. Het gezin staat op een zonovergoten dag onder een boom, de jonge moeder draagt een zomerjurk en heeft zojuist een veldboeket geplukt, de kinderen hebben vast met het veulen gespeeld dat links het beeld uit loopt. Smulders laat beelden zien uit een droom die werkelijkheid is; in Nederland zou bijna iedereen die wil hetzelfde kunnen meemaken. Natuurlijk, de foto's zijn ongetwijfeld geënsceneerd; maar die enscenering kan weinig moeite gekost hebben; de ingrediënten zijn altijd aanwezig, de bomen, de dieren, de huizen, het licht en de mensen, die niet perfect zijn en de kunstenaars daarom voor kitsch behoeden. De foto's brengen de popsong 'Perfect day' in herinnering, waarin de ruige Lou Reed bekent het liefst de dieren in de dierentuin te voeren. Het zijn intense beelden van doorsnee-geluk.

Ook op de foto's die Smulders van anderen maakt, speelt ze Hollandse dromen en Hollandse werkelijkheid tegen elkaar uit. Ze kan een frisse vrouw naar een baby laten lachen met op de achtergrond een molen en blauwe lucht: Holland is een paradijs. Soms zijn de foto's iets te flauw, zoals op Allegorie van de zomer, die voorgesteld wordt door een sproetig meisje in een korenveld dat twee zonnebloemen voor haar blote borsten houdt. Maar Allegorie van de winter is weer helemaal in evenwicht: een bejaarde vrouw in een grijze regenjas poseert met een kerstster in haar armen aan de waterkant. Het is een foto om aan Wim Kok cadeau te geven.

Samen met Smulders exposeert Frank Bezemer, de man met de snor die op haar foto's zo vaak te zien is als partner en vader van haar kinderen. Dat is hij ook. Bezemer toont houtsnedes, kleine schilderijen, en een groot aantal reliëfs van gevonden hout. De mooiste is die waarin hij de antropomorfische blik van de kijker is voor geweest; en van hout en schroeven zeven gezichten heeft gemaakt.