Forse kritiek op akkoord bonden-NS

ROTTERDAM, 10 NOV. “Wie garandeert ons dat korter werken ook daadwerkelijk banen oplevert?” De vakbondsmannen achter de tafel in het Rotterdamse zaaltje begrijpen de argwaan van de NS'ers. De laatste keer dat ze uren afstonden, leverde dat geen extra arbeidsplaatsen op. “Het akkoord verdient misschien geen schoonheidsprijs”, zegt FSV-bestuurder H. Zemdman. “Toch houden we zo wel collega's binnenboord.”

Er is flinke kritiek op het onderhandelingsresultaat tussen de bonden en de NS. Op verschillende informatiebijeenkomsten en afdelingsvergaderingen van de spoorwegvakbond FSV klonken de afgelopen dagen verwijten aan het hoofdbestuur. Het steekt veel leden dat ze niet vooraf zijn geraadpleegd over de CAO-afspraken in het masterplanoverleg.

Ook de invoering van de 36-urige werkweek voor het gehele NS-personeel vanaf oktober 1997, kwam voor veel vakbondsleden als een totale verrassing. De FSV-leden zijn verdeeld. De afdeling Utrecht heeft zich tegen het principe-akkoord uitgesproken, terwijl de leden in Amsterdam bedenktijd willen. Den Haag en Twente zijn wel akkoord gegaan.

“Ik begrijp dat de mensen boos zijn omdat we hebben afgeweken van de normale gang van zaken”, zegt FSV-voorzitter Gerben Hardeveld. Toch heeft hij goede hoop dat een meerderheid van de twintig afdelingen zich uiteindelijk achter het akkoord schaart. “Het is een illussie te geloven dat wij invloed hebben op het aantal arbeidsplaatsen dat verdwijnt. Daarom moeten we in de eerste plaats zorgen voor een goed sociaal plan. Door arbeidstijdverkorting kunnen overcomplete werknemers elders in het bedrijf aan de slag.”

Binnen de spoorwegvakbond zet met name het rijdend personeel, conducteurs en machinisten, in op loonsverhoging. “Ze voelen niet de druk van dreigende ontslagen, maar er zijn geen garanties voor de toekomst. Als het contract over de OV-studentenkaart niet wordt verlengd, verdwijnen er bij NS-Reizigers 600 banen”, aldus Hardeveld.

De spoorwegmensen op de bijeenkomst in Rotterdam zien wel wat in een kortere werkweek als daardoor overcompleet verklaarde collega's aan het werk kunnen blijven. Maar over de invulling van de 36 uur, die per NS-onderdeel wordt gemaakt, bestaat nog veel onduidelijkheid. “Ze kunnen me ook zes keer zes uur laten werken en dan levert het niets op”, zegt een conducteur.

Komende week raadplegen ook de vervoersbonden van FNV en CNV hun leden over het onderhandelingsresultaat. De bonden willen voor 1 december weten of hun leden akkoord gaan. Volgens Bert Duym van de Vervoersbond FNV zijn de eerste reacties op het resultaat positief. “Maar we gaan er niet vanuit dat iedereen zondermeer akkoord gaat. Er zijn personeelsleden die niet in de gevarenhoek zitten en nu eindelijk weer eens geld willen zien.”

De CNV-leden zullen het principe-akkoord aanvaarden, zo verwacht Peter Böeseken van de Vervoersbond CNV. Het resultaat komt volgens hem redelijk tegemoet aan de CAO-wensen die de CNV'ers al eerder gaven.

Ook binnen de NS worden de ledenraadplegingen gevolgd. In het vandaag verschenen NS-weekblad Koppeling wordt verslag gedaan van de verhitte discussie op een FSV-ledenvergadering in Utrecht.