Autocoureur Hakkinen zwaar gewond

ROTTERDAM, 10 NOV. De Finse autocoureur Mikka Hakkinen (27) is gisteren in Adelaïde zwaar gewond geraakt tijdens de training voor de Grand Prix van Australië in de Formule I, die zondag wordt gereden. Hij verloor in zijn derde trainingsronde de macht over het stuur van zijn McLaren en botste met een snelheid van zeker 175 kilometer per uur tegen een muur van banden.

Hakkinen ligt op de intensive care van het Royal Adelaide Hospital. Hij wordt buiten bewustzijn gehouden en kunstmatig beademd. Volgens het ziekenhuis is zijn toestand ernstig, maar stabiel. Syd Watkins, hoofd medische dienst van de Internationale Automobiel Federatie, zei dat geen uiterlijke verwondingen zijn geconstateerd.

Het ongeluk, het ernstigste tot dusver in dit Formule I-seizoen, gebeurde in de snelste bocht van het stratencircuit van Adelaïde, dat als een van de veiligste van de zeventien racecircuits in het Formule I-programma wordt beschouwd. Tijdens de tien voorafgaande wedstrijden op het circuit is geen enkele coureur ernstig gewond geraakt.

Het is nog niet duidelijk waardoor Hakkinen de macht over het stuur heeft verloren. De Oostenrijkse coureur Berger verklaarde later de indruk te hebben dat Hakkinen problemen met de linker achterkant van zijn auto had.

Goodyear, dat voor alle Formule I-teams de banden levert, meldde dat het tijdens de training in drie gevallen scheuren in de linker achterband had aangetroffen. In één geval betrof het de auto van Hakkinen. De Fin zelf had tijdens een persconferentie voor de training geklaagd dat het circuit veel scherpe bochten had en hobbelig en stoffig was. Verscheidene coureurs suggereerden dat de beschadigingen kunnen zijn veroorzaakt door ongerechtigheden op het stratencircuit en door de scherpe randen van putdeksels.

Tweevoudig wereldkampioen Michael Schumacher, Gerhard Berger en de Brit Hill hebben na het ongeluk het circuit geïnspecteerd en kwamen tot de conclusie dat de afzettingen met autobanden op drie plaatsen moesten worden verstevigd.

Tijdens eerdere wedstrijden in de Formule I-klasse zijn twee ongelukken gebeurd. Bij de start van de Grand Prix van Portugal in september sloeg de Japanner Ukyo Katyama over de kop, maar hij kwam er met lichte verwondingen van af. Vorige maand brak de Japanner Aguri Suzuki een rib tijdens de Grand Prix van Japan.

Vorig jaar kostten ongelukken in de Formule I de Braziliaan Ayrton Senna en de Oostenrijker Roland Ratzenberger het leven. De Internationale Automobiel Federatie (FIA) nam daarop maatregelen om de veiligheid van de coureurs te vergroten, maar de meeste daarvan zullen pas in 1996 en 1997 ingaan. FIA-voorzitter Max Mosley zei onlangs in een vraaggesprek met Sport International dat de snelheid in de Formule I veel te hard oploopt.