Maastricht ziet goede winstkansen voor luchthaven

ROTTERDAM, 9 NOV. Directeur R. Lenterman van de Luchthaven Maastricht ziet goede kansen voor de Limburgse luchthaven om vanaf 2004 met winst te gaan draaien. Dat blijkt uit het bedrijfsplan dat hij deze week heeft aangeboden aan minister Jorritsma van verkeer en waterstaat.

Cruciaal is voor Maastricht Aachen Airport dat binnenkort de oost-west baan tot stand komt, waarover nu al een jaar of vijftien discussie is. Voor de verdere ontwikkeling van de luchthaven zal het aantal nachtvluchten moeten worden opgevoerd.

De luchthaven zit al jarenlang in de rode cijfers. Zo is de verwachting dat de exploitatie dit jaar een verlies van 5,3 miljoen gulden zal opleveren bij een omzet van 16,4 miljoen. Voor 2005 verwacht Lenterman een netto winst van 5,4 miljoen te kunnen realiseren op een omzet van 54,6 miljoen.

Als de nieuwe start- en landingsbaan in 2001 klaar is wil de Luchthaven Maastricht het aantal nachtvluchten opvoeren tot 2000 per jaar in 2005 en 2800 in 2015. Het bedrijfsplan gaat ervan uit dat in de toekomst het grootste deel van de omzet uit de vrachtvluchten komt, naar schatting 60 procent. De luchthaven Maastricht Aachen gokt daarbij vooral op hoogwaardig luchtvrachtvervoer van en naar de Verenigde Staten en het Verre Oosten. Het passagiersvervoer zou ongeveer 34 procent van de omzet moeten leveren en de overige 6 procent bestaat uit vastgoed-inkomsten.

Lenterman is met het optimistische bedrijfsplan naar Den Haag getogen om te trachten de politieke besluitvorming daar te beïnvloeden. Binnenkort zal het kabinet de Regionale Luchthavenstrategie (Relus) vaststellen, waarin ook de ontwikkeling van de Limburgse luchthaven een plaats krijgt.

De ontwikkeling van de voormalige luchthaven Beek, de aanleg van een nieuwe oost-west baan in plaats van de huidige noord-zuid baan en de kwestie van de nachtvluchten zijn al bijna anderhalf decennium een punt van hevige discussie in Zuid-Limburg en politiek Den Haag. In Den Haag zijn D66 en Groen Links tegen uitbreiding van de luchthaven. CDA en VVD zijn voor uitbreiding en de PvdA aarzelt.