Luchtvervoer

Grafiek: Amsterdam Airport Schiphol heeft in 1994 ruim 23 miljoen passagiers (vertrekkende en aankomende reizigers) verwerkt. Amsterdam vervoert na Londen, Parijs en Frankfurt het grootste aantal luchtvaartpassagiers van Europa.

Londen heeft drie luchthavens: Gatwick, Heathrow en Stansted. Deze drie verwerkten samen ruim 76 miljoen passagiers in 1994. Londen is daarmee maar net kleiner dan New York, dat in 1994 houder was van het wereldrecord verwerkte passagiers met ruim 77 miljoen.

In de Planologische Kernbeslissing (PKB) voor Schiphol, die eind juni 1995 door de Tweede Kamer werd goedgekeurd, staat dat de luchthaven in 2015 maximaal 44 miljoen passagiers mag verwerken.

Een ander kernpunt van de PKB is de geluidszone. Op het moment ondervinden 17.000 woningen in de omgeving van Schiphol geluidshinder. Deze woningen vallen binnen de zone van 35 'Kosten-eenheden'. De Leidse professor Kosten ontwikkelde in de jaren zestig deze maatstaf, waarin het aantal vliegtuigbewegingen, het geluidsniveau, de tijd ('s nachts telt een vlucht tien keer zo zwaar als overdag) en de persoonlijke hinderbeleving meetellen. Vanaf 1997 mogen maximaal 15.000 woningen binnen de grens van 35 kosteenheden vallen. In 2003, wanneer de vijfde baan in gebruik genomen wordt, mogen dit er nog maar 10.000 zijn. Hoewel in het buitenland andere maatstaven voor overlast gebruikt worden, wijst een woordvoerder van Schiphol erop dat het Nederlandse systeem behoorlijk streng is.