Grolsch verwerft belang in Gulpener

ROTTERDAM, 8 NOV. Bierbrouwer Grolsch neemt een belang van 15 procent in de Gulpener Bierbrouwerij in het Limburgse Gulpen, een van de laatste onafhankelijke bierbrouwerijen en een van de oudste bedrijven in Nederland. De overige 85 procent blijft voorlopig in handen van de familie Rutten, de eigenaars van de Gulpener Bierbrouwerij.

Een woordvoerder Grolsch zei vanmorgen dat “Grolsch zeker geïnteresseerd zal zijn mocht de familie een groter belang willen afstoten”. De directie van de Gulpener Bierbrouwerij was vanmorgen niet bereikbaar voor commentaar. De Gulpener bierbrouwerij, gedeeltelijk gehuisvest in gebouwen die dateren uit 1825, produceert ook nog steeds azijn en mosterd, bijprodukten van de traditionele bierbrouwerij.

Grolsch en Gulperner willen samenwerken bij het brouwen en de verkoop van speciaalbieren en op die manier hun positie in dit marktsegment versterken. Het speciaalbier special malt van Grolsch wordt in Limburg al verkocht in cafes die eigendom zijn van Gulpener. Grolsch heeft nog geen witbier opgenomen in zijn bierassortiment en zou graag het witbier van Gulpener, Korenwolf, in zijn cafés willen verkopen. Grolsch en Gulpener willen daarnaast samen nieuwe speciaalbieren gaan ontwikkelen. Grolsch heeft een marktaandeel van circa 20 procent in Nederland, het marktaandeel van Gulpener bedraagt niet meer dan enkele procenten.

Kleine brouwerijen als Gulpener zijn interessant voor grote brouwers als Heineken, Grolsch en Interbrew vanwege de opmars van de speciaalbieren. De gemiddeld steeds hogere leeftijd van de Europese bevolking en de gezondheidsrage hebben ertoe geleid dat de bierconsumptie in Europa stagneert of zelfs daalt. Witbier heeft inmiddels in Nederland een vaste plaats in de supermarkt veroverd en ook bij het zogenoemde amberbier neemt het aantal merken in snel tempo toe. In 1994 schoot de consumptie van dit soort bieren (circa 5 procent van de totale markt) met meer dan vijftig procent omhoog, terwijl de consumptie van pils stagneerde.

De grote brouwers lanceren een nieuw speciaalbier graag onder het label van een kleine, bierbrouwer. Het ambachtelijke karakter van een speciaalbier laat zich moeilijk verenigen met het efficiente, fabrieksmatige imago van een grote brouwer. Zo lanceerde Heineken vorig jaar via zijn dochter De Ridder het amberbier Vos Amber. Heineken bezit ook de Limburgse brouwerij Brand. Het Belgische Interbrew, de tweede grote speler op de Nederlandse markt, bezit de Dommelsche, de Oranjeboom en de Arcense Brouwerij.