Strengere regels tabaksreclame, maar geen verbod

DEN HAAG, 7 NOV. Het kabinet voelt niets voor een algeheel verbod op tabaksreclame. Wel zullen de regels voor tabaksreclame strenger worden om het roken onder jongeren te ontmoedigen. Hiervan hebben de ministers Borst (volksgezondheid) en Wijers (economische zaken) de Tweede Kamer gisteren op de hoogte gesteld.

De Europese Commissie wil een richtlijn instellen om tabaksreclame te verbieden, de verkooppunten uitgezonderd. Al sinds de jaren tachtig is dit onderwerp van discussie in de Raad van Ministers van Volksgezondheid van de Europese Unie. Meer dan de helft van de lidstaten is voorstander van een verbod. Volgens Borst ontbreekt een juridische basis voor een dergelijk verbod. Bovendien heeft Nederland daar altijd bezwaar tegen gemaakt om economische en werkgelegenheidsbelangen. Het standpunt van Nederland kan mogelijk doorslaggevend zijn, omdat voor het invoeren van een Europese richtlijn een tweederde meerderheid nodig is. Behalve Nederland voelen ook Denemarken, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Griekenland niets voor een verbod op tabaksreclame.

Het kabinet vindt dat de reclamecode voor tabaksprodukten op nationaal niveau verder moet worden aangescherpt. Tabaksreclame gericht op niet-rokers en op jongeren is verboden, maar indirecte en parallelle reclame (zoals het uitdelen van pakjes sigaretten) vallen strikt genomen niet onder de reclamecode. Op deze wijze wordt gericht geadverteerd op jongeren. Sluikreclame voor tabaksartikelen op de televisie en het sponsoren van evenementen komen volgens Borst, tegen de afspraken in, nog te vaak voor. De minister zal op korte termijn met de tabaksindustrie een lijst opstellen om tot “aanvaardbare vormen van tabaksreclame” te komen.

Minister Borst vindt dat de huidige code een “te geringe bijdrage” levert aan een krachtig preventief beleid om jongeren van het roken af te houden. Al eerder heeft ze aangekondigd het aantal verkooppunten waar jongeren tabaksprodukten kunnen kopen terug te willen brengen. Het rookverbod in openbare ruimtes zal worden uitgebreid en de tabaksaccijnzen zullen mogelijk nog verder omhoog gaan. Vanaf 1 januari mogen bioscopen geen reclame meer maken voor tabaksartikelen. Borst zal half december een nota naar de Kamer sturen waarin zij aanvullende maatregelen ter verscherping van het tabaksontmoedigingsbeleid zal aankondigen.