Doors of Perception (1)

Is de wereld te redden met nieuwe media? Die vraag staat centraal op de derde internationale 'Doors of Perception'-conferentie die deze week in Amsterdam wordt gehouden. Zo'n tweehonderd specialisten op het gebied van nieuwe media en computernetwerken zullen samen met ecologisch geïnteresseerden zoeken naar een oplossing voor een duurzamere wereld.

Met dit groene thema willen de organisatoren - het Nederlands Vormgevingsinstituut en de Amsterdamse Maatschappij voor Oude en Nieuwe Media - een poging doen om aan te tonen dat snelle cd-rom's en wereldwijde netwerken meer dan alleen een hype zijn. Deze week zijn er tot en met donderdag iedere avond in Paradiso presentaties van de nieuwste ideeën en ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media en Internet. In werkgroepen bereiden congresgangers zich voor op de grote conferentie die vrijdag en zaterdag plaatsvindt. Daarbij onderzoeken ze aspecten van de digitalisering van de samenleving die kunnen bijdragen aan het leefbaar houden van de wereld. Zoals: Wat zijn de mogelijkheden van elektronische ontmoetingsplaatsen, digitale vakanties, telewerken en het papierloze kantoor? En hoe kunnen vormgevers produkten ontwerpen die aantrekkelijk, duurzaam èn economisch rendabel zijn?

Het is geen gemakkelijk thema. Een reactie van veel congresgangers op de eerste bijeenkomst gisteravond in Paradiso was er een van: 'O nee, niet weer dat milieugezeur'. De manier waarop de Amerikaanse oceanoloog Payson Stevens de eerste bijeenkomst opende, deed het ergste vermoeden. Voordat hij een woord had gesproken, bracht hij twee fluitjes aan zijn mond en speelde een Indiaans reisliedje.

Het ongemakkelijke is dat de in Amsterdam verzamelde internationale voorhoede van de nieuwe media - met haar fascinatie voor de laatste en snelste computers - wordt geconfronteerd met de vraag waarvoor ze dit allemaal doet. Hoe kun je voorbij het hype-stadium raken en nadenken over de inhoud van het medium?

De snelle technologische ontwikkeling gaat gepaard met veel verontreiniging, maar diezelfde techniek speelt ook een grote rol in het onderkennen en zichtbaar maken van die milieuproblemen. Satellietfoto's laten het gat in de ozonlaag zien. En nog nooit eerder zijn er zoveel gegevens en beeldmateriaal voorhanden geweest die de toestand van de aarde kunnen illustreren.

Hoe de digitale infrastructuur een bijdrage kan leveren aan een groter milieubesef liet Gloria Brown-Simmons van het GLOBE-programma gisteren zien. Dit door de Amerikaanse overheid opgezette project is gericht op scholieren op de hele wereld die lokaal gegevens verzamelen over de toestand van hun omgeving. Deze informatie stellen ze via computernetwerken beschikbaar aan de andere deelnemers. Niet door ze te verplaatsen naar een centraal punt, maar door gebruik te maken van de mogelijkheid van het netwerk om informatie van duizenden computers - op verschillende locaties wereldwijd - als één geheel te presenteren.

De Doors of Perception-conferentie moet nieuwe mediaspecialisten bevrijden uit hun soms sectarische isolement. Niemand verwacht dat zij met kant-en-klare oplossingen te voorschijn zullen komen, maar wel dat ze zich als groep voortaan bewust zullen zijn van een taak bij het beschermen van het milieu. De keuze van het thema met een nadruk op inhoud is interessant, maar of de keuze voor een samenwerking met de soms even eenzijdige milieubeweging daarbij een verstandige is, moet deze week blijken.

(Dit artikel kunt u vinden op de Webpagina's van NRC Handelsblad: http://www.nrc.nl, het adres van Doors of Perception is http://www.design-inst.nl/DOME)