Boeing stort zich op markt regionale vliegtuigen

AMSTERDAM, 7 NOV. Het wordt druk op de markt van bouwers van regionale vliegtuigen, waarop ook Fokker actief is. Dit werd gisteren nog eens bevestigd door Ron Woodard, president van 's werelds grootste fabrikant van verkeersvliegtuigen Boeing.

Woodard zette in Amsterdam met Transaviadirecteur P. Legro zijn handtekening onder een contract voor de levering van acht toestellen van de nieuwe Boeing 737-800 (160 tot 189 zitplaatsen). Transavia betaalt voor de machines, waarvan Boeing de eerste drie in 1998 aflevert, een bedrag van 460 miljoen gulden. Transavia heeft nog eens een optie op 12 toestellen van hetzelfde type, die tot 2005 geleverd moeten worden als Transavia zijn opties omzet in daadwerkelijke orders.

Tijdens een presentatie werd duidelijk dat Boeing zich met drie nieuwe versies van de 737-serie momenteel ook stort op een markt die tot voor kort voornamelijk het domein was van regionale vliegtuigbouwers als Fokker en British Aerospace. De klant kan in de nieuwe 737-serie, met meer dan 3000 toestellen het best verkochte straalvliegtuig, momenteel kiezen uit toestellen van 108 tot 189 zitplaatsen.

Vooral Fokker wordt vol getroffen door het nieuwe Boeing-offensief. Eerst zag het een mammoet-order van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS al aan zich voorbij gaan. Een order waar Fokker jaren met man en macht aan gewerkt heeft om hem binnen te krijgen. SAS koos echter voor de 737-600 (108 tot 130 passagiers) van Boeing in plaats van de Fokker 100. In luchtvaartkringen gaat het hardnekkige verhaal dat Boeing de vliegtuigen zwaar onder de prijs heeft verkocht aan SAS om daarmee in het segment regionale verkeersvliegtuigen marktaandeel te kopen. Maar dat maakt de pijn voor Fokker er niet minder om. Het sterke Boeing, dat zijn verliezen bij SAS met de verkoop van kleine vliegtuigen weer kan compenseren met de levering van grote vliegtuigen (wide-bodies), kan zich een dergelijke verliesorder wel permitteren. Fokker niet.

Daarnaast zijn de Amerikanen ook actief op de markt voor regionale vliegtuigen in Azië, waar Boeing, evenals Fokker-DASA, Aérospatiale en British Aerospace, naar een samenwerkingsverband lonkt met Chinese en Koreaanse vliegtuigbouwers. “Als wij deelnemen met Koreanen en Chinezen, dan mikken wij op een deelname van niet meer dan voor 20 procent”, verklaart Woodard. “We denken in een dergelijke opzet aan een Koreaans-Chinees belang van 70 procent. Maar er is nog geen enkele beslissing genomen.”

Boeing ondervindt bij zijn Aziatische plannen echter concurrentie van een aantal Europese vliegtuigbouwers, dat in die regio eveneens een voet tussen de deur probeert te krijgen. Zowel de regering in Bonn, die betrokken is bij financiële steun aan DASA, als de Nederlandse overheid zou Fokker in de toekomst het liefst zien ondergebracht in een Europees consortium met British Aerospace en Aérospatiale, dat eventueel met Chinese en Koreaanse partners een nieuw vliegtuig met 120 zitplaatsen zou kunnen bouwen. “Maar het wordt op die markt dan wel erg druk”, zegt Woodard. “Los van het feit dat er nu onderling al een moordende concurrentie is. Het zou voor zo'n nieuw consortium ongelooflijk lastig worden een substantieel marktaandeel te veroveren. Want sinds kort doet ook McDonnell Douglas met de MD 95 op deze markt weer volop mee.”