Albert Heijn neemt afscheid van gelijkvormige supermarkten

ZAANDAM, 7 NOV. Albert Heijn heeft de dertig jaar oude formule van de gelijkvormige supermarkt, waarin elk filiaal dezelfde diensten aanbiedt, overboord gezet. De grootste supermarktketen hanteert een nieuwe bedrijfsstrategie waarbij wordt ingespeeld op de specifieke behoefte van de klant met onder meer buurtwinkels, thuisbezorging, stomerijen, de verkoop van receptvrije medicijnen en verkoop van warme en koude snacks.

Het sterk veranderde koopgedrag van de Nederlandse consument is de reden dat Albert Heijn zich de afgelopen drie jaar over de bedrijfsstrategie heeft gebogen. “Wij zochten altijd houvast in segmentering van doelgroepen en het in kaart brengen van koopgedrag. Maar de voorspellende waarde van marktonderzoek is minder geworden. We nemen nu het grillige gedrag van de consument als uitgangspunt.”, zegt Jan Andreae, president-directeur van Albert Heijn, dat in Nederland een marktaandeel van 27 procent heeft.

Albert Heijn moet zich volgens Andreae ontwikkelen van “de beste supermarkt in Nederland” tot “de huishoudelijke dienstverlener van Nederland”. De supermarktketen legt daarbij de klemtoon op de manier en de momenten waarop voedings- en genotsmiddelen bij de klant aan de man worden gebracht.

Andreae maakte enkele weken geleden bekend dat Albert Heijn de komende tijd in Nederland zich ook zal richten op kleine buurtwinkels, die zijn toegesneden op de specifieke vraag bij de buurtbewoner. Albert Heijn sluit daarmee aan op een internationale trend. Sears Roebuck, een van 's werelds grootste retailers, maakte enkele weken geleden bekend in de VS honderden buurtwinkels te starten.