Omzetstijging postorderbedrijven

De Nederlandse postorderbedrijven hebben vorig jaar een omzetstijging genoteerd van 6,4 procent. Wat betreft de diverse soorten goederen, sprongen boeken er met een stijging van 21,7 procent sterk uit. Dat blijkt uit het jaarverslag 1994 van de Nederlandse Postorderbond.

De NPO telt het grootste deel van de Nederlandse postorderbedrijven onder zijn leden. Inclusief de niet-leden schat de NPO dat vorig jaar voor iets meer dan 2 miljard gulden aan goederen van postorderbedrijven is gekocht.

Textiel blijft traditioneel het grootste aandeel leveren in de omzet, namelijk 665 miljoen gulden van de 1,8 miljard gulden die de NPO-leden gezamenlijk hebben verkocht. Alleen bij huishoudelijke artikelen gaven de omzetcijfers een daling te zien, namelijk met 0,8 procent tot 117 miljoen gulden.

Audio- en video-apparatuur vormen een artikelensoort die flink groeit. Vorig jaar kochten consumenten voor 270 miljoen gulden dergelijke apparatuur bij de NPO-leden, wat een stijging met 11,1 procent betekent. De stijging met 21,7 procent bracht de omzet in boeken op 179 miljoen gulden.