Defensie wil luxueus en snel vliegtuig

DEN HAAG, 6 NOV. Het ministerie van defensie wil een snel zakenvliegtuig aanschaffen waarmee ook non-stop transatlantisch kan worden gevlogen. De aanschafkosten van het luxueuze vliegtuig bedragen 45 miljoen gulden met daarnaast jaarlijkse kosten van 2 miljoen. Gekeken wordt op de tweedehands markt. Dit schrijft staatssecretaris Gmelich Meijling aan de Tweede Kamer.

In de Kamer bestaan grote twijfels of zo'n toestel (Falcon 900 of Gulfstream IV) nodig is. “Is dit niet net één maat te groot voor Nederland?” vraagt het Kamerlid Hoekema (D66) zich af. Hij is er met de PvdA en het CDA voorstander van dat een Nederlands vliegtuig worden gekocht. Met een Fokker F70 kan ook transatlantisch worden gevlogen, alleen moet er op de heenweg worden bijgetankt in Canada. Voor reizen naar Azië moet dat in het Midden-Oosten gebeuren. Defensie vindt de F 70 'te groot' voor dit soort zakenvluchten en de leiding van het departement wil non-stop verre afstanden kunnen overbruggen. In de Kamer is men niet overtuigd door deze argumenten en begrijpt men ook de haast niet die Defensie met de aanschaf heeft.

Na de aanschaf van twee Lockeed transportvliegtuigen en vier Fokkers F60 wil een meerderheid van de Kamer dat er voor de aanschaf van kleinere vliegtuigen, waarvoor nog 66 miljoen gulden beschikbaar is, ook wordt gekeken naar een Nederlandse produkt. Aangetoond is volgens de defensiespecialisten niet dat Defensie per se de beschikking moet hebben over een zaken-jet die grote afstanden kan afleggen. Het nieuwe regeringsvliegtuig, dat ook ter beschikking staat van het Koninklijk Huis, kan dat ook niet. De gebruikers van het vliegtuig wilden ten tijde van die bestelling ook graag non-stop transatlantisch vliegen, maar wegens de kosten ging dat niet door. Een van de argumenten was dat er vanuit Nederland ook goede lijnvluchten beschikbaar zijn voor verre bestemmingen.

De Kamer is verder beducht voor de kosten omdat voor ieder nieuw type vliegtuig bemanningen gereed moeten worden gehouden, onderdelen in voorraad moeten zijn en onderhoud moet worden gepleegd. Als Defensie vasthoudt aan de aankoop van een zaken-jet waarover binnen het ministerie genuanceerd wordt gedacht, blijven er weinig middelen beschikbaar voor de aanschaf van twee andere kleinere vliegtuigen voor reizen binnen Europa. Defensie heeft haast met de aanschaf van de snelle zaken-jet omdat negen Fokker F27 vliegtuigen, die vervangen moeten worden, sterk verouderd zijn (30 jaar in dienst) en operationeel niet meer voldoen.