Zwanezang vermaarde Deense scheepswerf

KOPENHAGEN, 3 NOV. De 151 jaar oude Deense scheepswerf Burmeister & Wain gaat in februari van dit jaar dicht. Sluiting is onvermijdelijk nadat het laatste reddingsplan voor de werf, bouwer van het eerste oceaanschip met dieselmotoren, vorige week was mislukt. Voor de 1.150 medewerkers dreigt ontslag.

De directie van B&W Holding, eigenaar van de werf, heeft dit gisteren bekend gemaakt. De Chemical Bank in New York, houder van een pakket converteerbare obligatieleningen ter waarde van 47 miljoen Deense kroon (bijna 14 miljoen gulden) in Burmeister & Wain Holding weigerde vorige week mee te werken aan een nieuw reddingsplan. Volgens Chemical en andere Amerikaanse crediteuren was het laatste voorstel te riskant en is de werf commercieel niet langer levensvatbaar. Burmeister en Wain zorgde in het begin van deze eeuw voor een doorbraak in de internationale scheepsbouw. Het passagierschip Selandia was het eerste schip met een dieselmotor dat geschikt was voor tochten over de oceaan. De laatste tien jaar heeft de werf zich gespecialiseerd in de bouw van hoogwaardige bulk carriers. De structurele overcapaciteit in de scheepsbouw heeft de prijzen sinds het begin van de jaren tachtig onder druk gezet. Burmeister levert een technologisch hoogwaardig produkt en voerde diverse herstructureringen door, maar heeft de prijzenslag met werven in Zuid-Korea (en in mindere mate Japan) verloren. De sterke Deense kroon maakte het de werf onmogelijk winstgevend te produceren. Burmeister & Wain vroeg in juni van dit jaar uitstel van betaling aan na een verlies van 901 miljoen Deense kroon (270 miljoen gulden) in de eerste helft van dit jaar. De werf heeft nog een klein kans te kunnen voortbestaan. De twee schepen die Burmeister nu in constructie heeft zullen worden voltooid. Bestuursvoorzitter Jan Erlund hoopt dat tijdens de vermindering van de activiteiten de gesprekken over samenwerking met de Zweedse werf Kockums in Malmö kunnen worden voortgezet. Beide werven onderhandelen al langer over de gezamenlijke bouw van moderne olie-tankers, maar Kockums weigert nieuw kapitaal te investeren. (Reuter)