Inbesteding

Na twee weken radiostilte, sensivity-training en serieus, intensief overleg 'op de hei' om de chaos van een algehele spoorwegstaking af te wenden, deden de vertegenwoordigers van de vakbonden en de voorzitter van de Raad van Bestuur van NS, R. den Besten, opgelucht uit de doeken hoe zij er samen uit zijn gekomen. Tijd en plaats van dit ontroerende tafereel: woensdagmiddag in Hoofdgebouw III van de NS in Utrecht. In dat bastion met zijn donkere, gewelfde gangen verwacht je eerder zwijgende monniken tegen te komen dan de snelle, dynamische managers die de afgelopen jaren hebben geprobeerd de Familie Spoor te bevrijden uit haar bureaucratische kluisters. “We gaan ervoor”. Maar die snelle jongens zijn nu zichzelf tegengekomen.

De ver doorgevoerde opsplitsing in zelfstandige business units heeft de sfeer in de gelederen danig verpest.

Den Besten zei het zo: “NS was een compleet monolithische onderneming. Bij de decentralisatie is de slinger te ver doorgeslagen. De Raad van Bestuur gaat dat proces terugdringen.” De verziekte arbeidsverhoudingen hebben Den Besten kennelijk genoopt de centrale teugels weer wat strakker aan te halen.

Op het concrete niveau van de werkvloer deed G.W. Korteweg van de Vervoersbond FNV ook een duit in het zakje. Bij de business unit NS Materieel, sector Services Bedrijven, wordt veel schoonmaakwerk uitbesteed aan uitzendbureaus, vooral in de Randstad. Maar de mensen die het betreft, veel allochtonen, willen liever bij NS werken. “Dan kunnen we misschien nog iets worden”, zo vertolkte Korteweg de gevoelens bij zijn achterban. In het gesloten akkoord, zo vertelde hij, wordt dat aangepakt: “Straks komt er inbesteding voor de laagste salarisgroepen.”

De slinger gaat weer de andere kant op: niks core-business en het afstoten van taken, maar inbesteding. Het bekt nog niet echt lekker, maar dat is een kwestie van wennen.