Spoorlijnen Israel

W. van Gelder, vice-president van de Netherlands Rail Association, beweert dat er in Israel thans slechts één spoorweg loopt, namelijk tussen Tel Aviv en Haifa (NRC Handelsblad, 26 oktober).

Nu is het waar dat in Israel het spoorverkeer veel minder belangrijk is dan bijvoorbeeld in Nederland, maar er bestaat reeds meer dan een eeuw, sinds 1892, een spoorlijn van Jeruzalem naar Jaffa, thans een voorstad van Tel Aviv, die tijdens het Turkse bewind werd aangelegd door een Franse concessionaris. Nog steeds is er een paar keer per dag een treinverbinding tussen beide steden, in Jeruzalem vanuit een zeer bescheiden en eningszins afgelegen stationnetje, dat men gemakkelijk over het hoofd ziet. Vanuit Jeruzalem is er ook via Lydda een directe verbinding met Haifa, waartoe men dus niet via Tel Aviv behoeft te reizen. Verder werd tijdens de Eerste Wereldoorlog, eveneens nog tijdens het Turkse bewind, de Hedjaz-lijn aangelegd, van Medina naar Damascus via Amman, met een aftakking naar Haifa door de Emak-vlakte, via de grensplaats Tsemach en Afeelah en onder het Britse Mandaat van Kantara aan de Egyptische grens naar Haifa en vandaar noordwaarts via Acca naar Beiroet. Sinds 1948 zijn deze lijnen niet meer in gebruik en geleidelijk geheel vervallen. De traces bestaan echter nog altijd. Op de wèl bestaande spoorlijnen, Jeruzalem-Tel Aviv. Jeruzalem-Haifa en Tel Aviv-Haifa rijden thans zeer moderne treinstellen en de reisduur Tel Aviv-Haifa en Jeruzalem-Tel Aviv bedraagt ongeveer een uur. Toch geeft de grote meerderheid van de Israelische reizigers de voorkeur aan een ander vervoer.