Kabelbedrijf Comcast klimt na overname naar derde plaats in de VS

NEW YORK, 31 OKT. Kabelbedrijf Comcast neemt de kabelbezittingen van E.W. Scripps over voor 1,58 miljard dollar in aandelen. Dat zijn de bedrijven dit weekeinde overeengekomen. Comcast groeit door de overname van de 800.000 abonnees van Scripps uit tot het derde kabelbedrijf in de Verenigde Staten en heeft nu 4,3 miljoen abonnees. Nummer een en twee zijn respectievelijk Tele-Communications Inc. (TCI) en Time Warner met 14 en 11 miljoen abonnees. Comcast passeert op de ranglijst Continental Cablevision, een bedrijf dat 4 miljoen kabelabonnees heeft.

De grote kabelexploitanten in de VS bereiden zich voor op concurrentie met telecommunicatiebedrijven en hebben daarom de laatste maanden zoveel mogelijk abonnees geworven, gekocht en overgenomen. Comcast moest in de strijd om Scripps dan ook opbieden tegen TCI en Continental Cablevision.

Comcast beschouwde de kabelafdeling van Scripps als een buitenkansje: de meeste abonnees zitten in clusters van meer dan 100.000 aansluitingen in Sacramento (Californië), Knoxville en Chattanooga (beide in Tennessee). De abonnees zijn verder verspreid over Georgia, Kentucky, Florida en Denver en omgeving. De grote dichtheid van abonnees in een bepaald gebied maakt de programmering en marketing daar goedkoper. Bovendien heeft een kabelbedrijf straks, als de wet het toelaat, een sterke uitgangspositie in de concurrentieslag om telefoonaansluitingen.

“Volgens ons is dit een goed moment om kabelbezittingen te kopen”, aldus Comcast-topman Brian Roberts. Comcast, opgzet door Ralph Roberts, is een kabelbedrijf in Philadelphia dat een groot belang heeft in het succesvolle shopping-kanaal QVC. Comcast verzorgt verder mobiele telefonie en satelliettelevisie. “Wij denken”, aldus Brian Roberts, “dat we op de drempel staan van nieuwe inkomsten uit kabel doordat snelle Internetverbindingen straks via kabelmodems gaan.”

De transactie heeft plaats in nieuw uit te geven Comcast-aandelen en zal worden afgesloten in de tweede helft van het volgend jaar. De verkopende partij, E.W. Scripps, heeft achttien kranten, negen televisiestations en een amusementsbedrijf dat programmering verzorgt voor onder meer Home & Garden televisie en verder onder meer nieuwsmateriaal en tekenfilms.