Een koud kunstwerk

Het was ooit voor een punt, maar inmiddels is het een firma. Het afstudeerproject van veertien studenten aan de opleiding small business in Haarlem staat sinds twee weken ingeschreven bij de kamer van koophandel. De vennoten van het bedrijf Bodylanguage staan klaar om de markt te bestormen met hun levende reclamezuilen.

Het concept lijkt eenvoudig. Maak een fraaie bodypainting op een model en schilder er direct een bedrijfslogo bij. Toch hebben de studenten menig uur om de tafel gezeten voordat 'het produkt' zijn uiteindelijke vorm kreeg.

“Zo'n plan ontstaat niet ineens. Eerst zijn we met z'n allen gaan brainstormen en vervolgens moesten we bekijken of de ideeën ook nog eens financieel haalbaar en uitvoerbaar waren”, zegt Jeffrey Wins, hoofd public relations van de kersverse onderneming.

Maar nu geloven de studenten ook heilig in hun produkt. In het gebouw van de Haarlem Business School, waar de studenten kantoor houden, hangt overal het logo van Bodylanguage. De vennoten zelf lopen rond in jacks waarop de bedrijfsnaam prijkt. The art of advertising, staat er onder het beeldmerk.

Theorielokaal B029 is donderdagavond veranderd in een professionele fotostudio. Onder felle lampen staat het 'produkt': een meisje dat van top tot teen is beschilderd met okergele verf. Op haar buik staat het hardblauwe logo van Bodylanguage en de bedrijfsnaam loopt over haar borst. De foto's zijn voor de verkoopmap waarmee de studenten honderdvijftig bedrijven afgaan die inmiddels interesse hebben getoond voor hun initiatief. Met vier ondernemingen, kledingwinkelketens en promotiebureaus, zijn onderhandelingen over opdrachten begonnen. De prijzen voor een model beginnen vanaf zo'n tweeduizend gulden per dag. Inclusief bodypainting.

Hoewel ze alleen een slipje aanheeft, voelt het model - een studente bedrijfskunde uit Tilburg - zich niet naakt. “Dat komt door de verf. Ik voel me meer een kunstwerk, maar het is wel koud.”

De levende reclamezuilen zijn vooral bedoeld voor beurzen en promotiecampagnes. “Beurzen zijn meestal doodsaaie gebeurtenissen. Met een mooie bodypainting val je natuurlijk op”, weet Jeffrey.

De studenten van small business, een hbo-opleiding voor zelfstandige ondernemers in spe, zijn wel kieskeurig. Zo willen ze niet in zee met een producent van seksartikelen. “We beschouwen bodypainting als kunst”, zegt mede-vennoot Charlotte Bakker. “Het gebruik van vrijwel naakte modellen roept natuurlijk een bepaald effect op. Maar dat is meer een eye-catcher. Uit een eigen onderzoekje blijkt dat toch vooral het beeldmerk en de bedrijfsnaam blijven hangen.”

“De opdracht was om binnen tien weken een lucratief bedrijf op te zetten met een origineel produkt. Nu kun je een handeltje opzetten, een beetje in- en verkopen, maar dat hebben we de afgelopen jaren al vaker gedaan. Bovendien heb je dan nog geen origineel produkt”, zegt Jeffrey.

Het was al snel duidelijk dat het iets met reclame moest worden, vertelt Charlotte. “Maar het aanvankelijke plan om te adverteren op toiletten, bleek niet haalbaar. Door nu bodypainting te commercialiseren, hebben we een trendy produkt dat vanwege de originaliteit wel moet verkopen.”

Dat bij de fotosessie alleen een vrouwelijk model poseert, betekent volgens Charlotte niet dat alleen vrouwen als reclamezuil 'geleverd' worden. “Het gaat erom wat de klant wil. Een bedrijf dat vrouwen als doelgroep heeft, wil misschien een mooie brede man met het logo op zijn borst. Dat kan, we hebben inmiddels een flink bestand aangelegd met zowel vrouwelijke als mannelijke modellen. We leveren maatwerk.” Inlichtingen 023-5317490

    • Job van de Sande