Russen onderzoeken kansen in Eemshaven

GRONINGEN, 28 OKT. De Eemshaven had wel erg veel open plekken en weinig lading. “We hebben niet het echte werk in de haven gezien. Het lijkt er op of ze nog op lading zitten te wachten.” Vice-president O. Mozorov en zijn assistente M. Krupenja van het transportbedrijf Incotec uit St. Petersburg kregen de afgelopen dagen tijdens een bezoek aan Groningen niet echt een positief beeld van de Eemshaven.

Mozorov en Krupenja maakten deel uit van delegatie van Russische bedrijven die van woensdag tot vrijdag op uitnodiging van de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM) Noord-Nederland bezocht. Het betrof tien bedrijven uit de sector vervoer en logistiek uit St. Petersburg en Moskou.

De NOM wil op deze manier meer lading voor de Eemshaven, de haven van Delfzijl, het Rail Service Centrum in Veendam en transportondernemingen uit het Noorden aantrekken. Volgens NOM-project-manager J. Kaspers was het credo: “Rotterdam kennen ze wel. Als je ze Groningen wil laten zien, moet je ze hiernaartoe halen.”

Optimisme voerde de boventoon bij de bijeenkomst. Volgens Kaspers waren er goede contacten gelegd en hadden de Russen kunnen zien dat Noord-Nederland kleine havens en andere voordelen heeft boven bijvoorbeeld Rotterdam. Concrete afspraken zijn echter nog niet gemaakt.

G. Martini, manager van de Northern Express Terminal (NET) in de Eemshaven, zegt echter grote verwachting te hebben van de handel met Rusland en de Baltische staten: “Waarom doet Zeebrugge het zo goed? Omdat het aan het begin van het kanaal ligt. Wij liggen aan het begin van de Baltische route. Daardoor hebben we grote kansen.”

Voornaamste probleem is voor de Nederlandse transporteurs dat er wel redelijk veel lading is voor Rusland, maar de schepen en vrachtwagens moeten nogal eens leeg terug. De Russen exporteren wel veel metaal, aluminium, hout en papier, maar de winstmarges op deze produkten zijn laag en kunnen dus alleen als bulkladingen worden vervoerd.