RLD kritiseert controle van KLM

AMSTERDAM, 28 OKT. De KLM houdt onvoldoende intern toezicht op het onderhoud van de vliegtuigen. De Rijksluchtvaartdienst heeft daarom de internationale erkenning (JAR 145) slechts voor één jaar afgegeven in plaats van de gebruikelijke twee jaar.

Volgens een woordvoerder voor de Rijksluchtvaartdienst is er geen kritiek op het onderhoud zelf of op de luchtwaardigheid van de behandelde toestellen. “Het gaat om het functioneren van de kwaliteitszorg”, zegt hij. “Ze hebben nu een plattere organisatie, maar dan moet wel het systeem van 'interne audits' worden gehandhaafd.” Voor 1 november volgend jaar zal de Rijksluchtvaartdienst inspecteren of de onderhoudsprocedures zijn verbeterd.

Een woordvoerder van de KLM brengt de kritiek van de Rijksluchtvaartdienst in verband met de reorganisatie van de onderhoudsdienst in taakteams van verschillende specialisten. Vóór de operatie Phoenix, die in 1992 is begonnen, waren de specialisten per dienst georganiseerd, waarbij ieder alleen kan worden aangesproken op zijn eigen onderdeel, de motoren, de hydrauliek of de boordinstrumenten. Nu zijn de vaktechnici als teamlid voor de hele klus verantwoordelijk, dus ook voor de onderdelen waar hun collega's meer verstand van hebben. Volgens de KLM-woordvoerder worden voor deze werkmethode nu nieuwe procedures ontwikkeld. “Het pad naar de verbetering toe kent ups and downs. Er zitten dips in”, aldus de woordvoerder.

De voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers, B. Baksteen, maakt zich zorgen over de onderhoudsperikelen. Baksteen: “Een bedrijf als de KLM hoort met vlag en wimpel te slagen voor een dergelijke test van de Rijksluchtvaartdienst en niet met de hakken over de sloot. Hoe zou het dan gaan met andere luchtvaartmaatschappijen?” Hij is bang dat zuinigheidsoverwegingen een te grote rol gaan spelen bij het onderhoud. “Veel bedrijven maken tegenwoordig een scheiding”, zegt hij. “De financiële mensen leiden het bedrijf en vangen de signalen van het personeel niet op. De normen glijden af.”

In Nederland onderhoudt de KLM Boeings 747 van zichzelf en van andere luchtvaartmaatschappijen. Deze week waren er twee kleine incidenten met Boeings 737 van de KLM. Het onderhoud van deze kleine straalvliegtuigen is uitbesteed aan een onderhoudsdienst in Ierland die niet onder de Rijksluchtvaartdienst valt.