Melancholie

Galerie Donia Ciermans, Benthuizerstr. 60, Rotterdam. Do t/m zo 14-17u. T/m 2 dec. Prijzen: ƒ 50 tot ƒ 34.950,-

Op een sokkel staat een fles Chateau Chasse-Spleen uit '92; hij is te koop voor 50 gulden en wordt geleverd door de maker van de expositie: Gosse Oosterhof. Oosterhof (52) stapte anderhalf jaar geleden op als co-directeur van Witte de With in Rotterdam, en runt nu een wijnwinkel op de Beneden Oostzeedijk in Kralingen. De spleen verjagende wijn is onderdeel van de expositie 'Over de melancholie' die Oosterhof, zelf lange jaren galeriehouder van 't Venster in Rotterdam, samenstelde. “Ik heb nogal last van najaarsdepressies, dus ik vond dit wel een mooi thema voor de tijd van het jaar”, licht hij droogjes toe. Het openingsstuk is een foto van Sigurdur Gudmundsson waarop de kunstenaar poseert met ballonnen aan zijn hoofd, en een brok steen in zijn handen. Het motto van de expositie, een dichtregel van Paul Eluard, lijkt hem op het lijf geschreven: 'Et nous voici plus haut et plus bas/ que jamais'.

Onder de foto's van wielrenners uit de jaren zestig onder wie 'Tarzan Hein' van Breenen en Woutje Wagtmans, die Oosterhof als student bewonderde, liggen in een vitrine plaatjes van blote meisjes door Harrison Marks. Gedateerde meisjes, met de typerende grote borsten die toen in de mode waren. Maar Oosterhof vindt ze nog steeds prachtig, zucht hij, net als de foto's van een kamermeisje in mini-jurk dat een hotelbed opmaakt. Die zijn opgenomen in enkele edities van Hans Peter Feldmann. “In de kunst draait het altijd om concepten, maar deze kleine tentoonstelling gaat over gevoel”, zegt Oosterhof. Tot een ander soort contemplatie leiden de foto's van een boslaan in de herfst door Hamish Fulton (in bruikleen van het Van Abbe-museum), en Villa Malaparte van Günther Förg. We zien een half ontklede vrouw een eindeloos lijkende trap op rennen - iets onzegbaars tegemoet. Dit stuk is afkomstig uit Oosterhofs eigen verzameling, en hij biedt het nu te koop aan; net als de Gudmundsson, een inkttekening van Philip Akkerman en magisch-realistisch getinte tekeningen van de Drentse landarbeider Hans Heyink. Op de vloer ligt een brief van James Lee Byars aan Oosterhof uitgespreid: een lange lap rood fluweel met goudkleurig schrift. Aandoenlijk is het van mecano gemaakte Gelukswagentje/gewond wagentje van Charly van Rest, uit begin jaren zeventig. Het meest recente stuk is een brief van Douglas Gordon met de tekst: 'Someone is looking'. Bij de opening schonk Oosterhof uiteraard een bijzondere wijn: een Vin Fou, uit de Jura.