Flitstrein over bestaande spoor naar Amsterdam

UTRECHT, 27 OKT. De Franse hogesnelheidstrein zal vanaf 2 juni volgend jaar tussen Amsterdam en Parijs rijden over het bestaande spoor. Dit blijkt uit de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen die gisteren is gepresenteerd.

De Franse 'flitstrein ' zal vier maal per dag tussen Amsterdam en Parijs rijden. Daarbij worden de stations Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam CS, Antwerpen en Brussel-Zuid aangedaan. Station Roosendaal, waar nu nog alle internationale treinen stoppen, wordt overgeslagen. De reisduur tussen beide hoofdsteden zal niet langer zes uur maar vier uur en drie kwartier bedragen. De Franse trein 'Thalys' boekt vooral tijdwinst in Noord-Frankrijk, waar driehonderd kilometer per uur kan worden gereden.

Uit de nieuwe dienstregeling blijkt ook dat de NS volgend jaar drie nieuwe stations openen: Den Haag Moerwijk (tussen Den Haag HS en Rijswijk), Voorhout en Enschede Drienerlo (bij de Technische Universiteit Twente).

Verder nemen de NS het viersporige baanvak tussen Delft en Leiden in gebruik, waarop tussen Leiden en Rotterdam vier keer per uur een stoptrein rijdt. Een nieuwe dubbeldekker, de 'regiorunner', rijdt ieder half uur rechtstreeks tussen de stations Den Haag en Amsterdam. De huidige, rechtstreekse trein tussen Hoorn en Den Haag CS zal in 1996 doorgaan naar Rotterdam CS. Deze trein stopt dan niet meer op Den Haag CS, maar op Den Haag HS.

Door de verzelfstandiging van het spoorwegbedrijf is dit de eerste nieuwe dienstregeling die de NS zonder toestemming van het ministerie van verkeer en waterstaat hebben ontworpen.