Consortium mikt op order metro Israel

ROTTERDAM, 27 OKT. Een Nederlands consortium van onder meer Holec en de NS is in de race om een grote order te verwerven voor de aanleg van de eerste fase van een metroproject in de Israelische stad Tel Aviv.

De omvang van de order bedraagt 1,2 miljard dollar tot 1,4 miljard dollar (maximaal twee miljard gulden). Dit heeft W. van Gelder, vice-president van het consortium Netherlands Rail Association vandaag meegedeeld. Een delegatie uit Tel Aviv bezoekt vandaag Rotterdam, om daar het metrostelsel te bekijken. Volgens Van Gelder is er een “grote similariteit” tussen de metrolijnen in Rotterdam en Amsterdam en die in Tel Aviv wordt aangelegd. Van Gelder schat de kans dat Nederland de order krijgt op dertig procent.

Aan het consortium doen Holec Ridderkerk (aandrijving) mee, waarvan Van Gelder verkoopdirecteur is, alsmede de twee NS-dochters Structon (aanleg infrastrucuur) en Electro Rail (railbouw en seinen), de gemeentelijke vervoersbedrijven van Rotterdam, Den Haag en Amsterdam (RET, HTM en GVB), Algemene Seinindustrie (beveiligingssystemen) en het Duitse bedrijf Bombardier-Talbot (treinstellen).

De eerste contacten legde Netherlands Rail Association in juni tijdens een congres in Tel Aviv. De ministeries van verkeer en waterstaat en economische zaken ondersteunen het project. Behalve de Nederlandse bedrijven dingen ook het Duitse Siemens en de Franse ondernemingen GEC-Alsthom en Matra mee.

De bouw van het eerste deel van het metroproject moet in het najaar van 1996 beginnen. Volgens Van Gelder zijn er goede mogelijkheden de Rotterdamse en Amsterdamse metro-systemen in Tel Aviv toe te passen. De metro daar krijgt een klein ondergronds netwerk en een groter deel dat bovengronds naar de voorsteden rijdt. Ook de bodemstructuur in Tel Aviv lijkt op die in Nederland.

“Heel Israel is op het gebied van spoorwegen nog praktisch maagdelijk,” zegt Van Gelder. Er loopt alleen een spoorweg tussen tel Aviv en Haifa. Nu de autowegen dichtslibben, willen Israel het spoorwegvervoer uitbreiden. Zo zijn er plannen voor een netwerk van stoptreinen tussen verschillende voorsteden, waarnaar Netherlands Rail Association ook wil meedingen.

Het totale metroproject in Tel Aviv bevat vijf lijnen, met een route naar het vliegveld Ben Goerion, een cirkellijn, lijnen naar de voorsteden en een noord-zuid-verbinding. De metrolijnen worden eveneens aangesloten op het nog te bouwen spoorwegnet, waar onder meer de RET onderzoek naar hebben gedaan in het kader van het Nederlandse Randstad Rail-project.