Winststijging Singapore Airlines

Singapore Airlines heeft de eerste helft van het boekjaar 1995-96 goed afgesloten. De onderneming, waartoe naast het vliegbedrijf ook Singapore Airport Terminal Services (catering, passage- en vrachtafhandeling en beveiliging), een onderhoudsbedrijf en de regionale luchtvaartmaatschappij SilkAir behoort, boekte een halfjaarwinst van 523 miljoen Singapore dollar (circa 600 miljoen gulden). Dat is bijna veertien procent meer dan het halfjaarresultaat van een jaar geleden. De omzet steeg met 3,8 procent tot 3,4 miljard dollar (bijna 4 miljard gulden).

De winststijging, die deze week bekend werd gemaakt, was groter dan veel financieel analisten hadden voorspeld. Hoewel de winst van het vliegbedrijf in groei iets achterblijft bij het totaal (8,3 procent meer winst), was er lof voor het resultaat. “De onderneming toont hiermee aan dat zij ook in de zware tijden die de wereldluchtvaart heeft doorgemaakt, winst blijft draaien”, zei een analist van Kay Hian James Capel in Singapore naar aanleiding van de cijfers.

Voor de toekomst is de leiding van Singapore Airlines “voorzichtig optimistisch”, zo maakte zij bij de cijferpresentatie bekend. Die terughoudendheid is vooral gebaseerd op de groeiende concurrentie en de sterke positie van de Singapore dollar, verklaarde topman Cheong Choong Kong. Deze factoren zorgden er de afgelopen zes maanden al voor dat de in de luchtvaart zo belangrijke meetfactor 'yield' (waarmee de inkomsten per tonkilometer vervoer worden aangeduid) 4,4 procent daalde tot 71,2 Singapore dollarcent.