K2a

Ik stel aan u voor: Op de eerste rij van links naar rechts: Miranda, Bregtje, Amy, Janneke, middenpad: Senada, Ellen, Zahya, Kimm. Tweede rij: Melanie, Wendy, Bianca, Krista. Middenpad: Marielle, Kimm. Derde rij: Jeffrey, Demy, Menno. Middenpad: Özcan, Lorena, Nancy. Achterin rechts: Eric en Ramazan. Tweemaal Kimm - klopt - typisch Hollandse naam - komt uit de scheepvaart: “Land in zicht, aan de Kimm!”

Dit is K2a, die ik les geef in lokaal 5 aan de Kastanjelaan, vandaar de K. Lokaal 5 is gemodelleerd naar de ouderwetse collegezaal: een lang tabernakel waarachter de leraar heen en weer loopt op een verhoging. Tegenover hem driemaal twee lange tafels, per tafel maximaal vier kinderen. Voor wetenschappelijke experimenten en demonstraties is er per tafel een kraan + gootsteen, derwelke is afgedekt met een stuk karton vol obsceniteiten. Aan de tafels zijn kleine stekkerbusjes bevestigd welke kapot kunnen, wat zij ook doen. Van de uit de vijftiger jaren stammende elektrische installatie voorin de klas, die hoort bij de stekkerbusjes heb ik de zekering weten op te blazen. Er is een branddouche die gelukkig is afgesloten aangezien de helft van de klas al draaiend aan de kraan mij vroeg of dat mocht. De verduisteringsgordijnen scheuren bij ieder gebruik tien centimeter verder af. Maar het geeft allemaal niks. Dit alles wordt toch binnen een jaar afgebroken. Tegen die tijd zitten K2a en ik in nieuwbouw elders.

De kinderen zijn het leukst. K2a is een v/m klas. Mijn collega met wie ik donderdags na het tweede uur K2a evalueer, terwijl hij zijn hijs haalt en ik me klaarmaak voor de oversteek naar het hoofdgebouw, zegt dat er in dit mengsel van twee schooltypen nauwelijks m bij zit, de m van mavo. Ik heb hier dus te maken met een eenvoudig deel der natie: leerlingen van het voorbereidend beroeps onderwijs.

Aan het begin van het jaar heb ik ze om een autobiografie verzocht waaruit enkele pregnante zinsneden. “Verder heb ik nog van dieren: 8 poezen, 1 hond en 1 konijn.” “Ik hou niet van onrecht, roken en alle dingen die niet mogen.” “Ik ben op vakantie geweest in Turkije. Ik vond het niks aan want we zijn bijna nergens geweest.” “Verder heb ik twee lieve ouders en een lieve zus en een lieve poes.” “Mijn hobby's zijn: basketballen, naar jongens kijken (KALE, 2 gouden oorbellen.)” “Zelf heb ik nu alleen nog een konijn, duiven, vogels, 3 katten, 1 hond, vissen“ kikkers, salamanders. Mijn cavia en rat zijn pas dood gegaan.” “Ik ben maar enigst kind en dat vind ik niet erg want ik heb genoeg vriendjes.” “In totaal heb ik 18 tennisprijzen en 3 voetbalprijzen gewonnen.”

Niets mis mee. Ik twijfel tussen Bregtje en Amy als lastigste van de klas. Bregtje heeft een varkensloodje in de bovenste helft van haar oor dat via een ketting verbonden is met iets in haar oorlel. Ze kijkt hierbij provocerend uit het hoofd. Amy heeft in het dons van haar nek een nauwelijks zichtbare kruin. Ze zat van de week zo te hangen dat ik haar toch maar achterin de klas heb gezet, kruin of geen kruin. Heeft overigens wel het fraaiste handschrift van de klas.

Wat maakt een vbo-er tot vbo-er, en hoe richt men het onderwijs in voor een vbo-klas? Sinds september kan ik dit onderzoeken. Het valt niet mee - kom steeds een beetje hesig uit de les. Ik heb nu uit eigen ondervinding kunnen vaststellen: ze vinden leren niet leuk. Intelligentie heeft dus met de wil te maken. Intelligentie is geen eigenschap, intelligentie is een beslissing.