Havas in top-vijf van mediaconcerns

PARIJS, 26 OKT. Het Franse Havas-conglomeraat is de vijfde media-groep in de wereld geworden. Dat zegt de in 1987 geprivatiseerde voormalige staatsreclame-onderneming na overname van de media-poot van Alcatel Alsthom. Bekendste bladen die van eigenaar zijn veranderd: de weekbladen L'Express en Le Point.

Havas plaatst zichzelf in de wereld van de communicatie nu achter Time Warner, Disney, Bertelsman en Murdoch. De transactie die daartoe leidt is ingewikkelder dan verwacht.

Sinds Alcatel Alsthom, het telefoon-, energie- en transportconcern in juridische moeilijkheden kwam wegens corruptie-zaken stond ook de media-tak ter discussie. De tot aftreden gedwongen president-directeur Pierre Suard bracht het concern met een door hem opgezette strategie van diversificatie eerst tot bloei. Maar vervolgens werden zware verliezen geleden. Zijn opvolger, de van Total gekomen Serge Tchuruk gooide het roer om en kondigde na zijn aantreden in juni dat hij geen cent meer in multimedia zou investeren.

Toen onlangs de directrice van de Alcatels mediagroep Générale Occidentale, Françoise Sampermans, moest aftreden, leek het einde van Alcatels bemoeienis met de media in zicht. Gisteren lekte de verkoop van Alcatels media-activiteiten aan Havas uit, naar nu blijkt in ruil voor een belangrijke investering door Alcatel in Havas. President-directeur Pierre Dauzier van Havas noemt Alcatel nu zelfs “de grote, lange termijn participant waar wij naar op zoek waren”.

Alcatel Alsthom formuleert het iets minder idyllisch, maar neemt een belang van 21 procent in Havas, in ruil voor de eigen media-poot.

De transactie gebeurt met gesloten beurzen. Volgens Tchuruk is dit een lange termijn investering, al is Alcatel Alsthom na twee jaar vrij zijn aandeel van de hand te doen. De op de beurs genoteerde aandelen Havas zullen voortaan nog maar 37 procent van het kapitaal beslaan. Andere directe aandeelhouders zijn onder meer de bank Société Générale (5,9 procent), France Télécom (4,3 procent), commerciële tv- en filmmaker Canal Plus (5,9 procent). Havas is actief in televisie (Canal Plus en CLT, grootaandeelhouder in RTL), reclame, reizen, boeken (Gallimard) en vaktijdschriften. Straks komen daar de publieksbladen en Gault et Millau-eetgidsen van Alcatel bij.