Fokker gaat toeleveranciers in goedkope dollars betalen

ROTTERDAM, 26 OKT. Fokker zal vanaf 1 januari negentig procent van zijn kosten in dollars betalen. Daarmee wil de vliegtuigbouwer minder afhankelijk worden van de relatief zwakke Amerikaanse munt.

Fokker heeft de afgelopen jaren veel last gehad van de dalende dollarkoers. De afnemers van vliegtuigen betalen Fokker in dollars, terwijl het bedrijf voor de produktie van de vliegtuigen de onderdelen moet afrekenen in harde valuta als de gulden, de Duitse mark en het Britse pond. Door de steeds maar dalende dollar (van 1,75 naar 1,55 gulden), leverde de verkoop van vliegtuigen Fokker steeds minder op en werd het bedrijf geconfronteerd met gigantische verliezen.

In de nieuwe opzet is Fokker grotendeels onafhankelijk van de lage dollarkoers, omdat dan de rekeningen van de toeleveranciers ook in de Amerikaanse munt worden afgerekend. De belangrijkste toeleveranciers Shorts (vleugels), Rolls Royce (motoren) en Dasa-dochter Daimler Benz Airbus (rompen), hebben inmiddels toegestemd om Fokker dollarprijzen te zullen gaan berekenen voor de geleverde onderdelen.

Fokker geeft toe nog niet met alle leveranciers overeenstemming te hebben bereikt. Wel zijn de belangrijkste producenten door de bocht gegaan. “Wat we nu gedaan hebben, is niet leuk voor onze onderdelenfabrikanten. Aan de andere kant hebben ze nu ook de verzekering dat we niet uitwijken naar de concurrentie als de dollar veel duurder wordt”, zegt Steijn.

Zeventig procent van een Fokker 70 of Fokker 100 wordt ingekocht bij Rolls-Royce, Shorts en Daimler-Benz Airbus. Daarnaast leveren ook buitenlandse leveranciers als Grumman, Menasco, Dowty Aerospace, IPTN uit Indonesië en Singapore Aerospace materiaal voor een Fokker.

Het aandeel van Fokker zelf in haar toestellen is ongeveer 25 procent. Dat aandeel is afkomstig van dochter Fokker Aerostructures in Papendrecht en Schiphol-Oost. Deze dochter moet het moederbedrijf eveneens tegen dollarprijzen onderdelen gaan levereren. In de nieuwe opzet maakt Fokker alleen de kosten van de eindassemblage, engineering en marketing en de overhead nog in guldens.

Fokker zegt met de nieuwe maatregelen een signaal te willen afgegeven naar de Nederlandse overheid en moeder Dasa (dat met haar dollar-low-rescue plan 'Dolores' soortgelijke maatregelen voorbereidt) dat de Nederlandse vliegtuigfabrikant alles in het werk stelt om intern zo snel mogelijk orde op zaken te hebben. “We kunnen alleen met goed fatsoen om hulp vragen als we hard kunnen maken dat we op de wereldmarkt kunnen concurreren. Dit plan helpt ons naast allerlei andere maatregelen een heel eind op weg”, zegt de Fokker-woordvoerder.

Dasa en de Nederlandse overheid onderzoeken momenteel de mogelijkheden voor een nieuwe financiële steunoperatie aan Fokker, dat naar verluidt op korte termijn 2,3 miljard gulden nodig heeft om te kunnen overleven.

Uiterlijk voor het einde van dit jaar denkt Fokker duidelijkheid over die plannen te hebben. Moeder Dasa staat tot 1 januari garant voor het betalen van de salarissen van het personeel en het betalen van de rekeningen van Fokker, dat op dit moment een negatief vermogen heeft en in feite failliet is. Steijn: “We zitten nu in een situatie dat er onduidelijkheid is over de continuïteit van het bedrijf. Het is duidelijk dat dit niet te lang mag duren. Want anders onstaan er twijfels bij je klanten en toeleveranciers. Daar is nu gelukkig nog geen sprake van, maar niet te ontkennen valt natuurlijk dat we ons momenteel in een uiterst kwetsbare positie bevinden.”

Hoewel ook de marktsituatie verre van ideaal is, zit de grote pijn voor Fokker in de voortdurend lage dollarkoers. Dat is volgens Fokker de voornaamste oorzaak dat de Nederlandse vliegtuigfabrikant over de eerste zes maanden van dit jaar een verlies van 651 miljoen gulden heeft gemaakt. Volgens woordvoerder Leo Steijn is 320 miljoen gulden van het verlies in de eerste zes maanden van 1995 bij Fokker veroorzaakt door de lage dollarkoers. Naast de lopende reorganisatiekosten van 170 miljoen gulden in deze periode heeft Fokker ook een eenmalige afschrijving van 125 miljoen moeten boeken op de portefeuille lease-vliegtuigen.