'GM wint slag van Ford om Chinese markt'

PEKING, 25 OKT. De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) heeft vrijwel zeker de strijd met Ford Motor gewonnen om te gaan samenwerken met de Chinese staatsonderneming Shanghai Automobile Industry.

GM zal waarschijnlijk meer dan een miljard dollar investeren.

Hoewel woordvoerders van beide bedrijven zich van commentaar onthouden, bevestigen bronnen binnen GM en Shanghai Automobile dat de officiële bekendmaking nog voor het einde van de maand komt. “Behoudens onverwachte gebeurtenissen is de zaak rond,” zo wordt gezegd.

Ford noch GM laat zich uit over de hoogte van het uitgebrachte bod. Naar verwachting wordt vandaag het definitieve besluit ten gunste van GM bevestigd tijdens het bezoek van een Chinese handelsdelegatie aan de Verenigde Staten.

Na Volkswagen is GM de tweede grote buitenlandse partner voor Shanghai Automobile. Het concern was samen met Ford twee jaar in de race voor de samenwerking. Beide Amerikaanse autofabrikanten zien in China zowel een uitvalsbasis voor Azië als een markt met enorme groeimogelijkheden. Chrysler, de derde Amerikaanse autofabrikant, zag enkele weken geleden een contract voor de bouw van multifunctionele voertuigen naar Volkswagen gaan.

Shanghai Automobile heeft plannen voor de produktie van een luxe middenklasse-auto, waarvan er jaarlijks 300.000 uit de fabrieken moeten rollen. GM heeft het Chinese bedrijf voorgesteld een nieuwe versie uit te brengen van zijn bestaande Buick Regal. GM-topman John Smith verwacht dat de automarkt in China in de periode tot 2000 zal verdubbelen. China wil tegen het eind van dit decennium 90 procent van de jaarlijkse behoefte aan 2 tot 3 miljoen auto's in eigen land maken.

De Chinese autoriteiten hebben op het gebied van de auto-produktie uiteenlopende signalen afgegeven. Hoewel de regering de autoproduktie als een pijler van het nationale industriebeleid beschouwt, heeft China geïnteresseerde buitenlandse autofabrikanten altijd afgehouden door een groot nationaal belang te eisen en strenge produktie-eisen te stellen aan samenwerking. Zo bereikte China in de samenwerking met Volkswagen (jaarlijkse produktie 150.000 stuks) dat 80 procent van de onderdelen van Chinese makelij is.

Zowel Ford als GM heeft miljoenen dollars geïnvesteerd in samenwerkingsverbanden op het gebied van onderdelen, in de hoop deze eens te kunnen gebruiken voor de autoproduktie in een eigen fabriek in China. Tot op heden is het dat echter nog geen enkele autofabrikant gelukt. (Reuter)