Bonte KPN-parade trekt aan Wall Street voorbij

NEW YORK, 24 OKT. Een postkoets, een praalwagen, een rijdende molen en een draaiorgel. De KPN kreeg gisteren een notering op Wall Street en dat is niet onopgemerkt gebleven.

Voor de deur van de New York Stock Exchange, op de hoek van Wall Street en Broad Street, klonk gisteren de melodie van Zorreg dat je d'rbij komt, even later gevolgd door De Zilvervloot. Voorbijgangers bleven verrast staan en werknemers van de beurs kwamen buiten kijken. Als de optocht voorbij is, zien ze elkaar: “Heb je dat gezien? Fantastisch, hè?” “Ja natuurlijk, ik sta al een kwartier te kijken. Ik wist niet wat ik zag.”

Jonglerende postbeambtes, als tulpen verklede steltlopers en postbodes op heuse Nederlandse fietsen rijden langs voor de deur van de Stock Exchange. Zelfs de doorgewinterde klerken en loopjongens van de beursvloer die jaarlijks honderd tot honderdvijftig nieuwe fondsen zien binnenkomen, zijn onder de indruk. “Dit is fantastisch”, zegt Enrique Piño, terwijl hij nog een stroopwafel vermaalt. “Zo zien we het niet vaak.” Veel bedrijven hebben een kleine ceremonie bij de opening van de beurs, maar dat is alles. James Bogardus kan het bevestigen. “Sony had er een paar maanden geleden ook een grote happening van gemaakt, maar dit is de eerste parade die ik hier zie.”

Terwijl postbodes en monteurs telefoonkaarten uitdelen en Nederlandse koffie wordt geschonken, speelt Gruno's Postharmonie uit Groningen New York, New York. Daar hebben de leden van de harmonie goed op geoefend. Het tweedaagse uitstapje voor de 79 leden tellende groep is voor velen de eerste vliegreis en het eerste bezoek aan New York. Hun muziek begeleidt het uitstappen van de KPN-top uit de koets, waarop staat te lezen: “Koninklyke Postwaagen van Amsterdam naar Gent in 24 uren.”

De orgelman, hekkesluiter van de optocht, is Ton van der Heijden, die al twaalf jaar in de VS woont. Hij werkt in een machinefabriek en het orgeldraaien is een liefhebberij. Zijn orgel Violanta is net gerestaureerd door de Rotterdammer Gerard Roos, die vandaag ook op het orgel staat. “Ik ben altijd verzot op orgels geweest”, zegt Van der Heijden, die oorspronkelijk uit Den Haag komt. “Als ze vroeger bij ons door de straat kwamen, riep mijn vader altijd: 'Ga werk zoeken!' maar op mij maakte het altijd grote indruk.”

Binnen op de beursvloer staan KPN-directeur Wim Dik, financieel topman Kees Griffioen en twee werknemers bij de bel. Om 9.28 uur houdt Dik na een inleiding door NYSE-topman Richard Grasso een piepklein speechje. Dan, om half tien, luidt hij de bel en is de markt geopend. Dik koopt na wat ceremonieel getalm op de vloer uit eigen portemonnee de eerste honderd aandelen à raison van 35 dollar per stuk. Om 9.45 uur passeert ticker symbol KPN voor de eerste keer de lichtbakken. De notering is een feit.

“Ik beschouw dit als een absoluut hoogtepunt sinds onze verzelfstandiging in 1989”, zegt Dik. “Het is tevens een nieuw begin want je bent natuurlijk nooit klaar.” Dik wilde de notering groots aanpakken. Niet alleen om de aandacht van de Amerikaanse beleggers en mogelijke telecommunicatiepartners te trekken, maar ook om het eigen persooneel te laten zien wat er met die goeie, ouwe PTT gebeurt. Uit de dertig Nederlandse regio's van KPN zijn willekeurig vijftien monteurs en vijftien bestellers geselecteerd die mee naar New York mochten. Dik: “Het is natuurlijk ook leuk om in New York de blits te maken.”

De gang naar Wall Street is begeleid door de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley. KPN heeft de afgelopen weken een enorme roadshow gehouden die de top van het bedrijf langs talloze Europese en Amerikaanse steden voerde. “Ik heb de afgelopen dertig dagen in vijftien verschillende hotels overnacht”, zegt KPN-woordvoerder Philip van Tijn. Volgens de KPN-top is het bedrijf bijna overal zeer goed ontvangen. Beleggers waren in het algemeen zo enthousiast dat Dik als hij weer thuis is “even snel wat klachtenbrieven gaat lezen”.

Volgens de KPN-directeur is ongeveer 22,5 procent van de publiek verhandelde aandelen - 52 procent van het bedrijf - nu in handen van Amerikaanse beleggers. De aantrekkelijkheid van een Amerikaanse notering is dat potentiële partners onmiddellijk vertrouwen hebben in de doorzichtigheid van het bedrijf. KPN gaat volgens de topmannen mogelijk ook naar de beurs in Frankfurt en Londen, “en wel in die volgorde”.

    • Lucas Ligtenberg