Boskalis ontwerpt plan voor luchthaven in zee

ROTTERDAM, 23 OKT. Het bouw- en baggerconcern Koninklijke Boskalis Westminster werkt samen met het ingenieursbureau Lievense aan een plan voor een luchthaven voor de kust van IJmuiden. Op een kunstmatig eiland in zee van twee bij vijf kilometer zou plaats moeten komen voor twee start- en landingsbanen.

“Binnen afzienbare termijn willen we het plan voorleggen aan de betrokkenen”, zegt Boskalis-woordvoerder E. van Oosten. Dit zal eerder een kwestie van weken dan van maanden zijn, verwacht hij. Het plan lekte dit weekeinde voortijdig uit. Het bouwconcern heeft het plan nog niet volledig uitgewerkt en wil daarom geen gedetailleerde informatie verstrekken voordat het officieel is gepresenteerd.

Volgens Van Oosten is de bouw van de luchthaven “technisch en economisch haalbaar”. Hij wijst erop dat in andere landen al eerder een luchthaven in zee is gebouwd, zoals in Hongkong. Boskalis wil dat er nu een maatschappelijke discussie op gang komt over het plan.

De luchthaven voor de kust van IJmuiden moet een aanvulling worden op de luchthaven Schiphol, die te kampen heeft met capaciteitsproblemen. Naar verwachting zal Schiphol binnen tien jaar 44 miljoen passagiers te verwerken krijgen en daarmee aan de top van zijn capaciteit zitten. De Tweede Kamer heeft vastgesteld dat Schiphol niet meer passagiers mag verwerken.

Boskalis wil niet zeggen hoeveel de uitvoering van het project gaat kosten. Het vliegveld, met de naam Schiphol-IJpoort, zal zowel vracht- als passagiersvluchten krijgen. De aanvliegroutes van de vliegtuigen voeren over zee, waardoor de veiligheidsrisico's en de milieubelasting gering zijn. IJpoort zal volgens Boskalis goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer, via een aansluiting op het bestaande spoorwegnet. Over de weg zal de luchthaven te bereiken zijn via een aansluiting op rijksweg A9 bij Castricum. Op het kunstmatige eiland moet ook een distributiecentrum komen voor goederenoverslag.

De NV Luchthaven Schiphol wil nog geen beoordeling geven van het plan van Boskalis en Lievense. “Wij kennen het rapport niet”, aldus een woordvoerder. “Het maakt als één van de alternatieven onderdeel uit van alle plannen voor een tweede nationale luchthaven.” Ook plannen voor vliegvelden bij Lelystad, op de Rotterdamse Maasvlakte en in de Markerwaard behoren tot de alternatieven. Welke van deze alternatieven zal worden uitgevoerd, noemt Schiphol een zaak van de overheid. “Wij hebben geen voorkeur op voorhand”, aldus de woordvoerder.

De Noordhollandse gedeputeerde F. de Zeeuw (PvdA) heeft verklaard niets te zien in een luchthaven in zee. Hij vreest dat de aan te leggen infrastructuur een te grote druk zal leggen op de ontwikkeling van de regio IJmuiden, waar ook Hoogovens is gevestigd. De burgemeester van Velsen, A. Hertog, heeft gezegd “in principe positief” te staan tegenover het plan.