Barbie strijdt met Patijn om aandacht

AMSTERDAM, 23 OKT. In de grote zaal van de Amsterdamse muziektempel Paradiso paraderen de eerste livin' dolls voor de Barbie-wedstrijd.

Zap. In de grote zaal van politiek en cultureel centrum De Balie debatteert burgemeester Patijn over de toekomst van de stad.

Zap In de salon ertegenover ontvouwen twee wetenschappers de zondebok-theorie van de Franse filosoof Girard.

Zap. Boven, in Paradiso, begint een discussie over verkrachting als oorlogsmisdaad.

Zap. De kleine zaal van de Balie ziet de eerste dia's van naakte geslachtsdelen in de beeldende kunst.

Zaterdagavond opende de zesde aflevering van Live-Magazine, voor het eerst niet alleen in De Balie, maar ook in Paradiso. Drieëneenhalf uur debatten, voordrachten, films, muziek, samengesteld door een redactie onder leiding van Balie-directeur Chris Keulemans. Zo gevarieerd als een tijdschrift, maar zonder de mogelijkheid van terugbladeren. Besluiteloze bezoekers waren genoodzaakt nerveus heen en weer te zappen tussen de beide gebouwen aan de Weteringsschans. Maar zelfs degene die uit de twintig gelijktijdig aangeboden evenementen één had gekozen, moest sterk in zijn schoenen staan.

Tijdens de discussie over verkrachtingen in Bosnië sijpelen de jaren-zeventig-discoklanken van de Barbie-wedstrijd het bovenzaaltje binnen. Degenen die niet per se geïnteresseerd zijn in de gender-problematiek bij het oorlogstribunaal in Den Haag, laten zich zo gemakkelijk lokken naar de catwalk die beneden voor Space-Barbie en Barbie-goes shopping was neergelegd.

Motor-Ken en Motor-Barbie krijgen de eerste prijs.

Zap. De stichting Jongeren solidair met voormalig Joegoslavië verkoopt postzegelsetjes voor de universiteit van Tuzla.

Zap. Een vrouw met een leeslamp op haar borst draagt onder een wijde zilveren mantel de zes genomineerde boeken van de AKO-prijs. Als je haar een gulden betaalt, leest ze een stukje voor.

Zap. De vereniging Murphy's Heroes speelt op een reliëfkaart met dobbelstenen de slag bij Waterloo na.

Zap. Burgemeester Patijn heeft het debat op punten gewonnen, vindt een jongen - “Al was ik het niet met hem eens.”

De 'paraplutaxi' begeleidt het publiek tussen de gebouwen. Je weet maar nooit met het weer, zeggen de parapludragers, ze lopen in elk geval voor de gezelligheid mee en maken een praatje. “Ach”, vat een van hun klanten zijn wensen samen. “Je wilt toch vermaakt worden.” Hij moet zijn ogen dichtknijpen omdat Jaap van de Koninklijke Marine net per seinlamp een gedicht overknippert van De Balie naar Paradiso.

In de Balie wordt inmiddels gediscussieerd over de woekeringen van de vormgeving in het dagelijks leven en over de onderhandelingsopvoeding van moderne ouders. In Paradiso rekent de Tombola van omstreden voorzieningen af met bestuurlijk getreuzel door not in my backyard-sentimenten. Tien stadsdeelvoorzitters op een rijtje krijgen, aangewezen door een enorme ronddraaiende handschoen, de nodige maatschappelijke ellende plompverloren toegewezen: een woonwagenterrein, een tippelzone, een afdeling van het Jellinekcentrum. Verkoop dat maar eens aan de inwoners van uw stadsdeel, zegt de presentator. Burgemeester Patijn maakt zich achterin de zaal vrolijk over hun geworstel.

En terwijl opera Pietje de tenor Andrea Volea aankondigt, met de aria Una furtiva lacrima, en terwijl de 14-jarige Ernst zegt dat hij zijn altijd afwezige vader helemaal niet egocentrisch vindt (“Nee, want hij is toch gewoon naar zijn werk”) en terwijl verpleegster-Barbie alweer met besluit presentator Jaap Huisman de discussie over design or not design met de conclusie dat we ons pas zorgen hoeven te maken als we ons gaan vervelen. “En we vervelen ons nog niet.”

    • Bas Blokker