'Banen door bundeling van automatisering en marketing'

AMSTERDAM, 23 OKT. De werkgelegenheid in Nederland kan een belangrijke impuls krijgen door automatisering, marketing en financiële administratie onder te brengen in gecombineerde Europese servicecentra. Vooral Amerikaanse investeerders hebben belangstelling voor bundeling van deze activiteiten tot één dienstenpakket, dat aangeboden kan worden aan al hun Europese vestigingen.

Uit een onderzoek van het accountantsbureau Coopers & Lybrand onder 55 grote Amerikaanse ondernemingen met Europese vestigingen blijkt, dat Nederland en Groot-Brittannië favoriet zijn als vestigingsplaats voor dergelijke centra. Tweederde van de 55 ondervraagde concerns wil in de toekomst centrale Europese servicecentra opzetten. De bedrijven denken daarmee kosten te besparen en de dienstverlening te verbeteren.

Van de ondervraagde ondernemers noemt 70 procent de financiële administratie en automatiserings- en marketingafdelingen als geschikte onderdelen voor een geïntegreerd servicecentrum. Verkoop, personeelszaken en produktie worden slechts in 20 procent van de gevallen genoemd.

Nederland en Groot-Brittannië hebben de voorkeur wegens het belastingklimaat, mogelijke schaalvoordelen en de goede verkeersvoorzieningen. Subsidies, talenkennis en de beschikbaarheid van geschikt personeel spelen voor de bedrijven een minder belangrijke rol. Diverse Amerikaanse ondernemingen hebben tal van overkoepelende activiteiten voor Europa al gebundeld in centrale distributiepunten en telefooncentra voor orderverwerking en klantenhulp.