Zorg KLM over integratietempo; Winst Northwest Airlines gaat naar een record

ROTTERDAM, 20 OKT. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Northwest Airlines, voor een kwart eigendom van de KLM, heeft het afgelopen kwartaal een record nettowinst van 231 miljoen dollar behaald. Dat is 36 procent meer dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Dit heeft Northwest-president John Dasberg gisteren in Minneapolis verklaard.

Het bedrijfsresultaat steeg over hetzelfde - op 30 september geeindigde - kwartaal tot 427 miljoen dollar tegen 359 miljoen vorig jaar. De omzet groeide dat derde kwartaal met 11,4 procent tot 2561 miljoen. “Op de grond en in de lucht hebben onze mensen op hoog niveau diensten verleend, terwijl onze vliegtuigen het hele kwartaal vrijwel vol zaten”, aldus topman Dasberg. “De 45.000 mannen en vrouwen van Northwest kunnen met recht trots zijn op hun prestaties.”

Over de eerste negen maanden van dit jaar steeg de winst van de KLM-partner met 30 procent naar 338,5 miljoen dollar en groeide de omzet met 9 procent naar 6,88 miljoen. Verder wist Northwest zijn stoelen uitstekend te vullen. Zo steeg de bezettingsgraad het afgelopen kwartaal van 73,2 naar 76,7 procent. Over de eerste negen maanden, dus met inbegrip van het slappere winterseizoen, steeg die bezettingsgraad van 69 naar 72,5 procent.

Bijna drie jaar geleden balanceerde Northwest Airlines nog op de rand van de afgrond en zag de KLM zich gedwongen zijn 25 procentsbelang in dat bedrijf ter waarde van 400 miljoen dollar af te schrijven. Waarmee de Nederlandse luchtvaartmaatschappij toen ook diep in het rood dook. Maar nu is Northwest, dat met partner KLM een netwerk vormt met 350 bestemmingen in 80 landen, het meest winstgevende vliegbedrijf van de VS.

Uit recente rapportage van een integratie-werkgroep waarin vertegenwoordigers van beide maatschappijen zitten, blijkt hoezeer hun samenwerking vrucht afwerpt. Zo wordt voor 1995 voor de gezamenlijke, via code sharing, uitgevoerde vluchten tussen Europa en de VS een omzetstijging tot 270 miljoen dollar verwacht, 32 procent meer dan vorig jaar.

Tegelijkertijd bestaat in het KLM-kamp enige zorg dat financieel succes bij partner Northwest Airlines ten koste kan gaan van het integratietempo met de KLM. Daarbij wordt gewezen op het risico dat andere aandeelhouders bij Northwest nu liever dividend zien dan de lange termijninvesteringen die voor duurzame integratie nodig zijn.

Een ander punt van onzekerheid voor de KLM geldt het hele Amerikaanse luchtvaarttoneel dat sterk in beroering is sinds Amerika's vijfde vliegbedrijf USAir eerder deze maand te kennen gaf te willen samengaan met American of United Airlines, respectievelijk nummer één en twee in de Amerikaanse burgerluchtvaart. Als het tot zo'n mega-fusie komt, zullen er volgens analisten vrijwel zeker meer volgen. En daarbij gaat natuurlijk ook de naam van Amerika's vierde vliegbedrijf, Northwest Airlines, over de tong. Een eventuele fusie van Northwest met een ander Amerikaans bedrijf zou de positie van de KLM in het bedrijf drastisch kunnen wijzigen.