Vrolijke woonkamer

De Gids, Verhalenwedstrijd. Okt. Meulenhoff, 80 blz. ƒ 15,90

Het recensietijdschrift Surplus reageerde als eerste en voorlopig enige op het thema van de Buchmesse in Frankfurt met een Oostenrijknummer. Surplus is een vrouwenblad en gelukkig, op zijn minst voor Surplus, is de Oostenrijkse literatuur gezegend met belangrijke vrouwen. Gastredactrice Christiane Kuby ging naar Wenen en schreef daar een onmogelijk kort stukje over, 'Het zware en het lichte', waaruit vooral blijkt dat in literair Oostenrijk de strijd behalve tussen mannen en vrouwen nog altijd woedt tussen realisten en experimentelen.

Relatief veel interesse voor Oostenrijkse auteurs toont al lang uitgeverij Van Gennep, in de persoon van Christiane Hardy geïnterviewd (voor één paginaatje). Als 'typisch' Oostenrijks thema formuleert ze, aarzelend: 'De eeuwige verdringing van de geschiedenis.'

Al even korte stukjes wijdt Surplus aan Marie-Thérèse Kerschbaumer, Anna Mitgutsch, Elisabeth Reichart (uitgebreider en diepgaander), en aan de experimentelen van de groep 'Das fröhliche Wohnzimmer'.

Désirée Schyns schrijft over het werk van de Vlaamse dichteres Christine D'haen, op wie vier dichteressen een gedicht schreven, onder wie Lidy van Marissing: 'omgekeerd ligt zij in de oorden, zij/ die haar tekst uit het lichaam opvist/ vóór haar lichaam zich in het licht stort.'

Verder in Surplus ondermeer een inleiding van Erna Tillema op Internet onder de titel 'Welkom in Jochiesland' - maar ze bespreekt hier wel twee vrouwelijke cyberjunkauteurs.

Surplus, sept/okt. 37 blz. ƒ 5,75

Gekke grootmoeder

De verhalenwedstrijd van De Gids blijkt niet minder dan zevenhonderd inzendingen te hebben opgeleverd. Als dat niet betekent dat er vaker literaire competities uitgeschreven moeten worden! Maar: slechts twee procent, nog geen vijftien van de zevenhonderd verhalen, is geschikt voor publikatie, zo meldt de redactie enigszins beteuterd. Daar zal wat af gezucht zijn.

Twee van de zes inzenders die de moeite waard werden geacht om in het wedstrijdnummer geplaatst te worden zijn bekende Vlaamse namen: Joris Denoo (1953) en Jan Lampo (zoon, 1957). De jurist René J. van Boven publiceerde als ik mij goed herinner eerder in Hollands Maandblad. Van journalist Frank Verkuijl (1958) verschijnt binnenkort een romandebuut. De redactie-jury kreeg de verhalen zoals dat hoort zonder auteursnamen onder ogen. En koos tot eigen verrassing de enige vrouw van het gezelschap (van die 2%, laten we hopen) als prijswinnaar. Marie de Meister (1952, Overijssel + Leiden) werd met 'De dag dat grootmoeder gek werd' de beste van de zevenhonderd. En terecht, tenminste zo zonder die andere 694 te zien. Ze buit de mogelijkheden van het korte verhaal om maximale spanning op te bouwen goed uit, schildert de benodigde sfeer heel treffend, en laat de lezer met een lekker tevreden gevoel achter.

    • Margot Engelen