Paranoia.com

Modegril of niet, Nederlandse bedrijven verdringen zich om een plaatsje op de elektronische snelweg. Ruim een kwart van de grote ondernemingen is al aanwezig op het wereldwijde computernetwerk Internet. Menige onderneming vermeldt in zijn advertenties trots zijn Internet-adres. Velen twijfelen over het nut van marketing via Internet, maar niemand wil de boot missen.

Maar dit zijn nog maar de eerste symptomen van de Internet-gekte, zo blijkt uit de laatste ontwikkelingen in de VS. Toen Internet nog vooral het domein was van 'computernerds', was de regel voor adressen: wie het eerst komt die het eerst maalt. Maar Amerikaanse bedrijven zijn inmiddels verwikkeld in een rat race om het meest aantrekkelijke Internet-adres. Zo heeft de producent van consumentenartikelen Procter & Gamble half augustus in alle stilte een groot aantal adressen gedeponeerd die verwijzen naar dagelijkse ongemakken: badbreath.com, diarrhea.com, dandruff.com, headache.com, underarms.com en pimples.com. Wie inlogt op het adres badbreath.com krijgt reclame voor het laatste mondwatertje van Procter & Gamble voorgeschoteld. De wedloop om commerciële Internet-adressen - inmiddels zo'n 100.000 in de VS - roept de vraag op wie nu eigenlijk het juridische recht heeft om een adres te voeren. Een reeks juridische procedures is het gevolg. Zo ontdekte McDonald's dat een Internet-gebruiker mcdonalds.com had geannexeerd. De hamburgerketen heeft een advocaat ingeschakeld die de Internet-surfer zijn adres moet ontfutselen. Welkom op Paranoia-com.