Nog nooit zo leuk geweest 'anders' te zijn

Kunnen we het COC zo langzamerhand niet opheffen? Afgelopen zaterdag zat Frank Govers een uur lang op primetime bij Sonja Barend, waar halverwege de uitzending nog drie wat minder bekende nichten, aanschoven.

Dinsdagochtend bij Hans van Willigenburgs 'Koffietijd': Jos Brink en Frank Sanders. Ook al weer dertig jaar bij elkaar, en een huis vol aantrekkelijke pleegzonen.

Deze week nieuw in de boekhandel: 'Herenliefde' en 'Slechte Jongens', twee verzamelbundels vol homo-erotische verhalen van de uitgevers Bert Bakker en Prometheus. Vanaf vandaag in de bioscoop: 'Der Bewegte Mann', een succeskomedie spelend in homoseksueel jong Keulen. Om nog maar niet te spreken van de spijkerbroekenaanbieding deze week van C&A of de herstcampagne van Hij Herenmode. Het is werkelijk nog nooit zo leuk en geaccepteerd geweest om 'anders' te zijn.

Gisteravond ging bij RTL5 het programma Lieve Jongens Allemaal de lucht in, een zesdelige serie 'voor en door homo's', gepresenteerd door liedjeszanger en -schrijver Jan Rot.

Het is toch maar een jaar geleden dat de pogingen om de speciale homo-omroepvereniging GTV van de grond te krijgen, strandde bij drieduizend van de beoogde zestigduizend tientjesleden.

Misschien was de opzet van GTV wel iets te ideëel en te weinig commercieel, want rond en tijdens Lieve Jongens Allemaal hadden de volgende adverteerders een ankerplaats gevonden: Nivea Optimaal 3-fasen crème, NVM-makelaars, Electro World - een duidelijke zaak, Rest dan anti-roos shampoo, Sony Audio Systemen, de Nationale Tele Loterij, Ruth Yacott's nieuwe cd 'Geheimen', de Disney-video The Lion King, Jif vloeibaar schuurmiddel, Robijn droogtrommeldoekjes, Bona, Pearle Opticiens (nu met Airmiles!), Praxis, Libresse Invisible, Kleenex Soft Weave Toiletpapier, Duyvis Pinda Speciaal, Bulgaarse Cabernet Sauvignon, C-1000 Supermarkten en 06-9888. De laatste adverteerder is weliswaar een sekslijn voor hetero's, maar de haan die er naar kraait wordt verwezen naar de receptenrubriek hieronder.

Het programma zelf bevatte drie wat langere items. Een portretje van een ouder homo-stel dat in de provincie duiven houdt, een onderzoek naar de relatie tussen Batman en zijn vriend Robin, en een interview met Kaposi-patiënt Martin, als model ingezet bij een nieuwe Veilig Vrijen-campagne van de Schorerstichting. Er tussendoor testimonials van homo's uit het land over hun coming out, en tot slot kregen twee jonge knulletjes een rondleiding door de Amsterdamse nachtsauna: Oom Jan leert zijn neefjes ...n.