Fijnproevers vinden Holland beef net zo lekker als Iers vlees

DEN HAAG, 19 OKT. Het Nederlandse rundvlees moet in de schappen van Albert Heijn plaatsmaken voor het Noordierse Greenfields-vlees. Het Noordierse vlees is enkele guldens duurder, maar volgens de supermarktketen is het dan ook “malser en lekkerder”. Het Nederlandse vlees is volgens de Consumentenbond en de vleesindustrie “zeker niet” van mindere kwaliteit. Ze vinden de actie van de supermarkt dan ook “consumentenbedrog”.

Minister Van Aartsen (landbouw) vindt de beslissing van de supermarktketen “ongelooflijk jammer”. “Maar”, zo zei hij vorige week tijdens de behandeling van de landbouwbegroting, “het moet voor de Nederlandse rundveehouders een signaal zijn om betere kwaliteit te leveren.” Hij zal waarschijnlijk volgende week de directie van Albert Heijn om opheldering vragen. Volgens het Produktschap Vee en Vlees (PVV) is er “geen sprake van een kwaliteitsverschil”. Ze zien het besluit van Albert Heijn als een “dolksteek in de rug van de primaire sector”.

De consumentenbond testte vorig jaar de kwaliteit van verschillende vleesmerken. Fijnproevers kregen zeven entrecôtes voorgeschoteld, waaronder een van het Noordierse Greenfields-vlees en een van het Nederlandse Holland beef. Ze beoordeelden op geur, smaak, sappigheid, malsheid en draderigheid. De proevers konden geen 'lekkerste' aanwijzen, de kwaliteit van het vlees vonden ze “gelijkwaardig”. “De verschillen tussen de entrecôtes van één merk zijn namelijk groter dan die tussen de verschillende merken. Sommige mensen zeggen dat hun produkt van constante kwaliteit is, maar binnen geen enkel merk is de malsheid constant”, verklaart een woordvoerder van de bond.

Albert Heijn wilde niets weten van dit onderzoek en liet zelf de kwaliteit testen. “Uit onze smaaktest is gebleken dat het Greenfields-vlees wel degelijk smaakvoller en malser is”, zegt een woordvoerder. De cijfers en de manier waarop de test gedaan werd wil het bedrijf niet prijsgeven. “Dat doen we namelijk nooit”, aldus de supermarktketen.

Albert Heijn zegt de reactie van de boeren wel te “begrijpen”, maar “wij hebben te maken met onze klanten”. “Die vinden het Noordierse Greenfields-vlees lekkerder.” Het Noordierse vlees is bij de supermarkt drie gulden per kilo duurder dan het Nederlandse. “Klanten willen meer betalen voor een betere kwaliteit. Bovendien kan de Nederlandse sector niet voldoen aan de hoeveelheden vlees van goede kwaliteit die de supermarkten nodig hebben. Vanaf februari zal het Nederlandse rundvlees uit de schappen van Albert Heijn verdwenen zijn.”

De Nederlandse rundveehouders hebben vol verbazing en afkeuring gereageerd op het voornemen van Albert Heijn. “Wij voelen ons behoorlijk op ons boerenhart getrapt”, zegt de Tilburgse veehouder J. van Roessel. “De Nederlandse veehouders kunnen vlees van betere kwaliteit leveren dan de Noordieren en de hoeveelheden zijn ook geen probleem. Die ossen uit Noord-Ierland zijn vetter en hebben een donkerder kleur, maar het vlees op zich is zeker niet malser. Ik weet wel waarom dat Greenfields-vlees soms malser smaakt. Die dieren worden geslacht en het vlees blijft dan vacuümverpakt enkele weken liggen. Het is dan beter doorgestorven en dat maakt het malser. Dat kan je ook gewoon met het Nederlandse vlees doen. Maar je kan dan niet meer zeggen dat je een vers produkt aanbiedt.”

Albert Heijn maakt, volgens Van Roessel, handig gebruik van slimme marketingmethoden. “Ze willen van Greenfields-vlees een beetje de Mercedes van het vlees maken. Daar is men al een hele tijd mee bezig. Ze vragen er meer geld voor en de klant denkt dan dat het beter is. Voor een Mercedes legt iemand toch ook meer geld neer? De mensen betalen gewoon voor de naam. Albert Heijn zegt wel dat hij op de kleintjes let, maar hij is gewoon geïnteresseerd in het grote geld.”

De Centrale Organisatie voor de Vleesgroothandel (COV) vindt de reclame die Albert Heijn maakt voor het Noordierse vlees “overdreven en te zwaar aangezet”. “Smaak is nogal een subjectief begrip. Als je een mooie poster ophangt, lijkt iets al snel beter”, zegt COV-voorzitter J. Ramekers. De donkere kleur van het Noordierse vlees komt volgens Ramekers omdat het vlees “wordt opgehangen en langer doorsterft”. “Dat wil niet zeggen dat het van een betere kwaliteit is. Vlees met een blanke kleur staat eigenlijk voor superkwaliteit. Albert Heijn wil zich een beetje onderscheiden, maar ik denk dat de prijs een grote rol speelt. De inkoopprijs van het Greenfields-vlees is namelijk niet hoger dan die van het Nederlandse.”

De rundveehouders voelen zich de laatste tijd “behoorlijk op hun tenen getrapt”. “Wij zijn zeer teleurgesteld in minister Van Aartsen en in Albert Heijn. We krijgen voortdurend op ons donder. We worden van alle kanten onterecht aangepakt. We pikken dit gewoon niet langer. We zullen moeten oppassen dat we geen dingen gaan doen die minder positief zijn”, zegt Van Roessel.

Het 'Comité Neerlands Trots', waaronder een aantal veehouders uit het oosten van het land zich heeft gegroepeerd om te ageren tegen Albert Heijn, heeft al aangekondigd actie te zullen voeren. Met de leuze 'Koning klant eet vlees uit eigen land' willen ze de komende week het winkelend publiek informeren over de prijs en de kwaliteit van het Nederlandse vlees.

    • Koen Greven